Sari Lindblom Euroopan tutkimusyliopistojen liitto LERUn hallitukseen

Helsingin yliopiston rehtori nimettiin hallituksen jäseneksi 23 eurooppalaisen huippuyliopiston yhdistykseen, joka edistää perustutkimukseen pohjautuvaa tutkimusta ja korkeatasoista opetusta.

The League of European Research Universitiesin (Euroopan tutkimusyliopistojen liitto, LERU) tehtävä on vaikuttaa tiedepolitiikkaan erityisesti EU:n tasolla. LERU edistää myös tutkimukseen, opetukseen ja yliopiston muuhun toimintaan liittyviä hyviä käytäntöjä yliopistojen välillä.

– Tämä on tärkeä tunnustus Helsingin yliopistolle, joka on yksi LERU:n perustajajäsenistä. Olen iloinen, että voin tulevan tehtävän myötä edistää tieteen ja tutkimuksen tekemistä sekä vahvistaa yhteistyötä Euroopan tasolla.

– LERU on arvostettu vaikuttaja Euroopan unionin tiede-, tutkimus-, innovaatio- ja koulutuspolitiikassa. EU:n tulevaa ohjelmakautta silmällä pitäen on todella tärkeää olla aktiivisesti edunvalvontatyön ytimessä mukana ja tuoda esille eurooppalaisten tutkimusintensiivisten yliopistojen ääntä, Lindblom sanoo.