Sadas promootio on Promootion riemuvuoden 2023 kohokohta

Promootion riemuvuonna järjestetään Helsingin yliopiston sadas filosofisen tiedekunnan promootio ja yhteensä neljän tiedekunnan promootiot. Suomalainen maisteri- ja tohtoripromootioperinne on yliopiston parhaiten säilynyt vuosisatojen läpi jatkunut yhteisöllinen ja ylisukupolvinen perinne.

Helsingin yliopiston Promootion riemuvuosi avataan 20.3.2023, jolloin julkistetaan myös yliopiston uudet kunniatohtorit. Riemuvuoden aikana nostetaan esiin promootiojuhlaperinteen lisäksi laajemmin yliopiston kulttuurihistoriallista ja yhteiskunnallista merkitystä.

Promootio on monipäiväinen seremonia, jossa maisterit ja tohtorit pääsevät juhlimaan suorittamiaan tutkintoja näyttävissä puitteissa koko yliopistoyhteisön kanssa. Promootion historia ulottuu Helsingin yliopiston perustamisaikoihin saakka vuoteen 1643. Kansainvälisestikin ainutlaatuinen suomalainen maisteri- ja tohtoripromootio on yliopiston parhaiten säilynyt vuosisatojen läpi jatkunut perinne. Keväällä 2023 vietetään jo sadatta filosofisen tiedekunnan promootiota sekä eläinlääketieteellisen, teologisen ja oikeustieteellisen tiedekunnan promootioita.

Promootion riemuvuoden ohjelma

Riemuvuoden ohjelmatarjonta on kaikille avoin. Vuoden aikana voi muun muassa maanantaina 20.3. osallistua avaustapahtumaan, jossa kantaesitetään vuoden 2023 monikielinen promootiokantaatti Science Frictions. Lisäksi Kansalliskirjastossa on esillä 21.3–31.10 esillä historianäyttely Promotio 1643–2023. Riemun rituaalit, jossa voi nähdä promootioon liittyviä aarteita ja osallistua tulevaisuuden ei-binäärin promootioasun pohdintaan.

Riemuvuoden aikana järjestetään niin ikään juomalaulukilpailu, yleisötilaisuuksia Tiedekulmassa ja Kansallismuseossa sekä julkaistaan Promootio –podcast-sarja ja promootiohistoriateos. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura SKS ja Svenska litteratursällskapet i Finland SLS järjestävät myös muistitietokeruun promootiomuistoista.

Kaikki riemuvuoden tapahtumat ja päivittyvät tiedot löytyvät sen verkkosivustolta. Tervetuloa mukaan!

Promootion riemuvuosi on laaja yhteistyöhanke

Yliopiston kanslerin Kaarle Hämerin suojelema ja KTM Jussi Herlinin luotsaama riemuvuosihanke toteutuu laajana yhteistyönä muun muassa Kansalliskirjaston, Kansallismuseon, Helsingin kaupunginmuseon, Yliopistomuseon, Helsinki Alumni -yhteisön, Helsingin yliopiston alumniyhdistyksen, opiskelijajärjestöjen ja Akateemisen Kirjakaupan kanssa. Pääasiassa säätiötuella rahoitetun projektin päätukija on Ella ja Georg Ehrnroothin säätiö. Taiteellisesta ja tieteellisestä tuotannosta vastaavat muun muassa runoilija Cia Rinne, säveltäjä Cecilia Damström, designer Ella Boucht, historiantutkijat Tero Halonen, Eva Ahl-Waris ja Kristina Ranki.

Lisätietoja: