Pure Finland vie yliopiston osaamista Pekingiin

Helsingin yliopiston delegaatio matkasi Kiinaan solmimaan tutkimussuhteita ja rakentamaan laitteistoja. 26.11. järjestettävän Science in Dialogue -tapahtuman aikana puhutaan erityisesti suomalaisesta oikeus-, opetus- ja ilmakehäosaamisesta.

Suomalaiset ilmakehätutkijat kaavailevat rakentavansa uuden havaintoaseman Kiinaan, mahdollisesti Pekingin alueelle. Hanke etenee alusta asti yhteistyössä paikallisten tutkijaryhmien kanssa.

Helsingin yliopisto valmistelee myös ilmanlaatuun liittyvää koulutusta kiinalaisille. Toteutuessaan se vaikuttaisi miljoonien ihmisten elämään.

‒ Me emme pysty ratkaisemaan Kiinan ilmanlaatuongelmia, mutta voimme konkreettisesti tukea ratkaisujen löytämistä, akatemiaprofessori Markku Kulmala sanoo.

Kulmala johtaa Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen ilmakehätieteiden osastoa, jolle on kertynyt vuosien kokemus hankkeista Kiinassa. Pekingin yliopiston kanssa yhteistyötä on tehty vuodesta 2006.

Paremman ilmanlaadun perustekijöiden ymmärtäminen on ensiarvoisen tärkeää.

‒ Kun heikon ilmanlaadun syyt ja seuraukset on selvillä, pystytään valitsemaan oikeat toimet tilanteen parantamiseksi.

Huono ilma tappaa

Suunnitteilla oleva havaintoasema on laboratoriokokonaisuus, jolla mitataan ilman laadun lisäksi ilmakehän vuorovaikutusta maaperän ja kasvillisuuden kanssa. Näin tarkennetaan perustietoja ilmakehän fysiikasta ja kemiasta.

Kulmalan ryhmä on aiemmin ollut rakentamassa näitä niin kutsuttuja SMEAR-tyypin asemia muun muassa Kiinan Nanjingiin. Suomessa SMEAR-asemia on viisi.

Yliopistojen yhteistyötä motivoi nyt myös erityinen, kiireellinen tarve.

‒ Kiinassa ilmakehän haitallisten pienhiukkasten takia kuolee yli kaksi miljoonaa ihmistä vuosittain, Kulmala kertoo.

Jos Pekingiin saadaan oma SMEAR, hankkeeseen lähtee mukaan joukko suomalaisyrityksiä kuten Vaisala, Pegasor, Tikkurila ja Airmodus. Rakennusprojekti siis veisi Kiinaan sekä osaamista että laitteita.

Oppiminen ja laki

Kulmala on mukana Helsingin yliopiston delegaatiossa, joka järjestää huomenna 26.11. Pekingissä Science in Dialogue -tapahtuman. Tiedepäivä on osa Suomen maakuvan vahvistamiseen tähtäävää Pure Finland -kampanjaa.

Tiedepäivän aikana suomalaiset ja kiinalaiset tutkijat puhuvat ilmanlaadun ja ilmakehätieteen lisäksi myös tulevaisuuden oppimisesta sekä oikeusjärjestelmän roolista kehittyvässä yhteiskunnassa.

Helsingin ja Pekingin yliopistot haluavat kannustaa alojen tutkimusyhteistyötä ja tohtorikoulutusta Pekingissä allekirjoitettavalla sopimuksella. Helsingin delegaatioon kuuluvat muiden muassa rehtori Jukka Kola sekä professorit Hannele Niemi pedagogiikan ja Kimmo Nuotio juridiikan edustajana.

Pure Finland

Science in Dialogue -tiedepäivän ohjelma