Opiskelija, ota haltuun yrittäjyystaidot HELSEED-ohjelmassa – ”Jos on idea ja tiimi, niin suosittelen osallistumista lämpimästi”

Liiketoiminta-ajattelun opettelusta on työelämässä hyötyä, vaikka ei koskaan ryhtyisikään yrittäjäksi, muistuttaa sijoituspäällikkö Marko Berg. Lupaavimmat startupit voivat saada HELSEED-ohjelman päätteeksi 10 000–50 000 euroa Helsingin yliopiston rahastoilta. Ohjelmasta on mahdollista kerätä myös opintopisteitä.

Helsingin yliopisto järjestää opiskelijoille suunnatun HELSEED-yrittäjyysohjelman kolmatta kertaa. Ohjelma on tarkoitettu kaikille yrittäjyydestä kiinnostuneille, olipa oma liikeidea vasta hahmottumassa tai jalostunut jo startupiksi. Tavoite on saada mukaan runsaasti osallistujia ja löytää lupaavia firmoja rahoitettavaksi.

– Helsingin yliopistolla on laaja joukko eri alojen opiskelijoita. Mistä tahansa voi löytyä potentiaalinen polku yritystoiminnan kehittämiseen, kannustaa yliopiston sijoituspäällikkö Marko Berg.

Hän kertoo, että esimerkiksi vastuullisuuteen ja yhteiskunnan rakentamiseen liittyvät teemat ovat nyt vahvasti pinnalla. Oman yrityksen perustaminen onkin yksi keino, jolla tärkeinä pitämiään asioita pystyy edistämään. HELSEED-ohjelmaan voi silti osallistua myös avoimin mielin – ihan vain oppiakseen tarkastelemaan maailmaa liiketoiminnan näkökulmasta.

– Sellainen ajattelu on todella hyödyllistä huolimatta siitä, mitä tekee tulevaisuudessa työkseen.

Yliopisto aikoo tukea entistä useampia opiskelijoiden perustamia startupeja

HELSEED-ohjelma käynnistyy keväällä Think Companyn järjestämillä työpajoilla ja jatkuu syksyllä valmiin liiketoimintasuunnitelman palauttamisella. Sen jälkeen lupaavimmat tiimit pääsevät esittelemään ideansa tuomaristolle ja voivat saada startupilleen 10 000–50 000 euron sijoituksen Helsingin yliopiston rahastoilta.

Bergin mukaan alkuvaiheen rahoitus voi olla erittäin tärkeä yritykselle, joka tekee ensimmäisiä investointejaan.

– Näemme opiskelijoiden perustamissa yhtiöissä merkittävää potentiaalia ja innostusta ja sijoitamme niihin sen takia.

HELSEED-ohjelmassa ovat aikaisemmin hioneet ideoitaan muun muassa Evexia, joka kehittää digitaalista työkalua syöpäpotilaiden kunnon seurantaan, ja viherkasvatuslaitteita valmistava Evergreen Walls. Kumpikin yritys sai Helsingin yliopiston rahastoilta ohjelman päätteeksi 30 000 euron sijoituksen.

Jatkossa tavoitteena on rahoittaa entistä useampia opiskelijayrityksiä. Helsingin yliopisto teki hiljattain isot panostukset innovointiin ja investoi samalla 1,5 miljoonaa HELSEED-ohjelmaan. Bergin mukaan rahoituksen saamisessa ovat vahvoilla sellaiset opiskelijoiden ideat, jotka skaalautuvat hyvin ja joilla on markkinoilla kilpailuetua. Mukaan ohjelmaan kannattaa kuitenkin lähteä ennakkoluulottomasti.

– Jos on idea ja tiimi, niin suosittelen osallistumista lämpimästi.

Työpajoissa oppii kiteyttämään oivalluksensa ja keskustelemaan sijoittajien kanssa

Ennen liiketoimintasuunnitelman palauttamista HELSEED-osallistujat voivat kartuttaa taitojaan Think Companyn työpajoissa. Niissä opetellaan esimerkiksi liiketoimintamallin valitsemista ja keskustelua sijoittajien kanssa. Ensimmäisessä tapaamisessa 12.4. on aiheena idean kristallisointi.

– Työpajat ovat matalan kynnyksen mahdollisuus opetella yrittäjyystaitoja, eikä osallistumisen tarvitse tähdätä yrityksen perustamiseen, kertoo työpajojen viestintävastaava Oona Oikarinen.

Työpajat järjestetään Zoomissa englanniksi, ja niihin ilmoittaudutaan etukäteen verkossa. Mukaan mahtuu 30–45 henkilöä. Vaikka osallistuminen ei ole HELSEED-tiimeille pakollista, on siitä silti hyötyä.

– Osallistujat oppivat kehittämään ideaansa rahoitushakua varten ja voivat vapaasti kysellä ja saada palautetta asiantuntijoilta.

Lisäksi Think Company tarjoaa opiskelijoille sparrailutukea ja työskentelytiloja kaikilla kampuksilla. Oikarinen rohkaisee tutustumaan yrittäjyyteen, vaikka hallussa ei olisikaan vielä laajoja liiketoimintataitoja tai isoa ideapankkia. Urapolku sopii myös muille kuin kaupallisen alan opiskelijoille.

– Se on keino vaikuttaa konkreettisesti itseä kiinnostaviin asioihin ja tehdä omannäköistä työtä.

Ainutlaatuinen rahoitusmahdollisuus opiskelijoiden startupeille
  • Helsingin yliopiston HELSEED-ohjelmaan voivat lähteä mukaan niin yritysidean hiljattain keksineet kuin startupin jo perustaneet opiskelijat.

• Think Companyn työpajat tukevat yrittäjyystaitojen opettelua: 12.4. keskitytään idean kiteyttämiseen, 20.4. liiketoimintamalleihin, 27.4. markkinatutkimukseen ja 4.5. idean testaamiseen.

• Lokakuussa rahoituksesta kiinnostuneet palauttavat liiketoimintasuunnitelmansa, joista parhailla on mahdollisuus saada Helsingin ylipiston rahastoilta 10 000–50 000 euron sijoitus.

• HELSEEDiin kannattaa lähteä mieluummin tiimin kanssa kuin yksin. Ehtona on, että vähintään yksi tiimin jäsenistä on Helsingin yliopiston perustutkinto- tai jatko-opiskelija. Pelkkiin Think Companyn työpajoihin voi osallistua myös itsekseen ja yliopiston ulkopuolelta.

• Ohjelmasta voi saada 1–3 opintopistettä: yhden hyväksytystä liiketoimintasuunnitelmasta ja loput kaksi, jos etenee suunnitelman esittelyyn ja sijoitusneuvotteluihin asti.

• HELSEED-rahoitusta saaneiden Evexian ja Evergreen Wallsin tarinoita voit lukea esimerkiksi yliopiston sivuilta, Hufvudstadsbladetista ja Think Companyn blogeista.

• Tietopaketti ohjelmasta ja vastauksia yleisimpiin kysymyksiin on koottu Helsingin yliopiston ja Think Companyn verkkosivuille. Lisää tietoa kurssille ilmoittautumisesta löytyy täältä.