Onnea ja sydämellisesti tervetuloa yhteisöömme uudet opiskelijamme!

Helsingin yliopiston vahva vetovoima jatkuu: hakijoita kevään yhteishaussa oli lähes 29 000. Heistä sisään pääsi joka seitsemäs. Suosituimmat hakukohteet olivat oikeustiede ja psykologia.

Helsingin yliopistoon on valittu 4 280 uutta opiskelijaa kevään yhteishausta, jossa haettiin sekä kandiohjelmiin että suomen- ja ruotsinkielisiin maisteriohjelmiin. Kandiohjelmiin hakeneita oli noin 27 000, joista opiskelupaikan sai 14 prosenttia. Maisteriohjelmiin puolestaan haki vajaa 1 800, joista hyväksyttiin 23 prosenttia. Yhteensä hakijoita oli 28 594.

– Toivotan teidät sydämellisesti tervetulleeksi Helsingin yliopistoon. Luvassa on paljon töitä, mutta opiskeluelämään mahtuu onneksi muutakin: yhdessäoloa kampuksilla, uusien ystävien löytämistä, hauskanpitoakin, rehtori Sari Lindblom sanoo.

Helsingin yliopisto haluaa strategiansa mukaisesti olla opiskelijalle paras paikka opiskella. Työtä tehdään joka päivä sen eteen, että yliopistoyhteisö olisi hyvinvoiva sekä moni- ja tasa-arvoinen. Opiskelijoiden hyvinvointia ja opintojen etenemistä tuetaan monin tavoin ja tukimuotoja kehitetään koko ajan. Esimerkiksi alkuvuonna yliopistolle on palkattu opinto-ohjaajia ja opintopsykologien resursseja on lisätty.

– Toiveeni on, että jokaiselle meiltä valmistuvalle opiskelijalle jää hyvien opiskelumuistojen lisäksi vahva osaaminen valitsemallaan tieteenalalla ja kiinnostus elinikäiseen oppimiseen, rehtori Lindblom toivoo.

Oikeustiede ja psykologia suosituimmat hakukohteet

Helsingin yliopiston suosituimmat kandiohjelmat olivat oikeustiede ja psykologia, kun mittarina käytetään hakijamäärää suhteessa aloituspaikkoihin. Määrällisesti eniten hakijoita oli lääketieteen koulutusohjelmaan.

Avoimen väylän kautta eli avoimen yliopiston opintojen perusteella hyväksyttiin 157 uutta opiskelijaa. Siirtohaussa hyväksyttyjä oli 77. Siirtohaussa ovat korkeakoulua tai alaa vaihtavat opiskelijat, jolloin opiskeluoikeus siirtyy korkeakoulusta toiseen tai korkeakoulun sisällä koulutuksesta toiseen.

Haku Helsingin yliopiston 36 kansainväliseen maisteriohjelmaan oli jo alkuvuonna, ja tulokset julkaistiin huhtikuussa. Kansainvälisiin maisteriohjelmiin hyväksyttiin 1 187 opiskelijaa, kun hakijoita oli 5 649 peräti 142 maasta.

Valinnan tulokset näkyvät hakijoille valtakunnallisessa Opintopolku-palvelussaOpiskelupaikka on otettava vastaan viimeistään 15.7.2022 ennen klo 15.00. Opiskelijoiden hyväksyminen varasijoilta jatkuu 2.8.2022 asti.

Tarkemmat hakukohdekohtaiset tilastot opiskelijavalinnoista julkaistaan viikon 28 alussa

Tärkeää tietoa uusille opiskelijoille

Tutustu opiskeluun ja opiskelijaelämään

Opiskelu-palvelu, uusien opiskelijoiden sivu

Avoimen yliopiston opintotarjonta

Lue myös

Lähes 29 000 haki Helsingin yliopistoon korkeakoulujen yhteishaussa – kiitos luottamuksesta!

Opiskelijavalinnat 2022

Yhteishaussa hakijoita