Oikeistopopulismi on uhka oikeusvaltiolle, sanoo oikeustieteilijä, demokratiatutkija, Yliopisto-lehden ikätoveri Jukka Kekkonen

Suomi siirtyi 1960–70-luvulla poliittisesti vasemmalle, ja vaikkapa Ilkka Kanervan silloiset mielipiteet olisivat nykypersujen silmissä kommunismia, oikeushistorian emeritusprofessori kuvailee yhtä elinaikansa keskeisistä yhteiskunnallisista muutoksista.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 7/2023.

Vuonna 1953 helsinkiläiseen Kekkosen perheeseen syntyi pieni Jukka. Samana syksynä paikallinen yliopisto alkoi julkaista Helsingin yliopiston tiedonantoja. Vuosien kuluessa Jukka-pojasta tuli Helsingin yliopiston oikeushistorian professori ja tiedotelehtisestä tiedeaikakauslehti Yliopisto.

Tänä vuonna kumpikin täyttää 70 vuotta. Kekkonen jäi vajaat pari vuotta sitten eläkkeelle, mutta tutkimusta hän ei ole jättänyt.

— Kirjoitan enemmän kuin koskaan.

Kekkonen on tutkinut vallanjakoon ja demokratiaan liittyviä oikeuskysymyksiä. Hänen elinaikanaan Suomi on muuttunut paljon.

— Olennaisin muutos liittyy mahdollisuuksien tasa-arvoon ja vallan tasoittumiseen.

1960–70-luvut olivat lainsäädännön ja oikeuspolitiikan kannalta ratkaisevia. Kansalaisten oikeusturva, työntekijöiden asema, kuluttajansuoja ja sosiaaliturva vahvistuivat.

— Suomalainen yhteiskunta siirtyi pari piirua vasemmalle. Joku Ilkka Kanerva silloisine mielipiteineen olisi nykypersujen silmissä kommunisti.

Kritiikkiä kaivataan

1970-lukua muistellaan radikaalivasemmiston ja suomettumisen aikakautena, mutta Kekkosen mukaan se ei ole koko totuus. Hän kehottaa kuuntelemaan tutkijoita. Esimerkiksi Ylen tv-sarjasta Kylmän sodan Suomi loistivat poissaolollaan alan parhaat tutkijat, Kekkonen katsoo.

Yhteiskunnan yleishenki oli Kekkosesta 1970-luvulla parempi kuin nyt. Hän liittyi itse opiskeluaikana demareihin.

— Näin taistolaiset epädemokraattisena porukkana, jolla tarkoitus pyhitti keinot.

Suomalaista oikeusvaltiota uhkaa tällä hetkellä ennen kaikkea oikeistopopulismi, Kekkonen sanoo. Vertaukset 1930-luvun Saksaan ovat hänestä hölmöjä olkiukkoja, mutta hän pelkää, että Orpon tilalle tulee kotimainen Orbán.

— Että isketään tuomioistuimiin, oikeusvaltioperiaatteisiin, lehdistöön ja sananvapauteen.

Mitä terveisiä emeritusprofessori tahtoo lähettää synttäritoverilleen?

— Yliopisto-lehti on loistava, mutta sen kriittisyys on hälventynyt. Yliopistoa ja koulutuspolitiikkaa pitää uskaltaa kritisoida, Kekkonen painottaa.

Oikeushistorian emeritusprofessori, Yliopisto-lehden entinen kolumnisti Jukka Kekkonen täyttää 70 vuotta 12. lokakuuta.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.