Mantan lakittaa tänä vappuna Helsingin yliopiston ylioppilaskunta – HYY lupaa juhlintaa kolmen vuoden edestä

Vappuaaton juhla Kauppatorilla alkaa lauantaina 30.4. kello 16. Valkolakin päähän painamisen hetki koittaa kello 18, kuten perinteisiin kuuluu.

Kahden etävapun jälkeen Havis Amandan lakitusjuhlaa vietetään taas perinteiseen tapaan Kauppatorilla. Pääkaupunkiseudun eri ylioppilaskunnat lakittavat patsaan vuorovuosina, ja tänä vuonna lakin Mantan päähän painaa Helsingin yliopiston ylioppilaskunta HYY.

Ennen vappuaattoa ja torille saapumistaan lakki on tehnyt kunniakierroksen Helsingin yliopiston kampuksilla Meilahdessa, Kumpulassa, Viikissä ja keskustassa.

— Viime aikojen kriisit ovat koetelleet yhteisöllisyyttä ja hyvinvointia. Jokainen on varmasti kaivannut vapautta juhlia, tavata ja halata, mahdollisuutta kokea jälleen yhdessä olemisen riemua, sanoo Arttu Mäkinen lakituksesta vastaavasta Manta Crew -vapaaehtoistiimistä.

Tapahtumaa voi seurata myös Instagramissa HYYn vapputilin kautta.

Juhla Helsingin Kauppatorilla 30.4.2022:
  • klo 16.00 DJ Vicky aloittaa
  • klo 16.30 Mantan lakki saapuu Sinebrychoffin panimohevosten kyydissä
  • klo 17.00 Mantan pesu
  • klo 17.10 Viikki-speksin tanssiesitys ja yhteistanssinumero
  • klo 17.30 Helsingin kaupungin vapputervehdys, apulaispormestari Nasima Razmyar
  • klo 17.45 joukkokaraoken Suomen ennätysyritys Karaokekeisari Heikkisen johdolla
  • klo 17.55 Mantan rokotus
  • klo 18.00 Mantan lakitus
  • klo 18.05–18.35 BESS

HAUSKAA VAPPUA!

Sadan vuoden lakitukset

Havis Amandan lakituksesta on reilussa sadassa vuodessa tullut yksi Helsingin tärkeimmistä vappuperinteistä. Katso: lyhyt johdatus Mantan historiaan.