Kummallisia rituaaleja Helsingin yössä — 1100-luvulta periytyvä promootio juhlistaa tuoreita tohtoreita ja maistereita

Akateemisten traditioiden ystävät hiovat miekkoja ja sitovat laakeriseppeleitä kuten ennekin, mutta promootiojuhlien sukupuolitetusta pukukoodista päätettiin luopua. Valtiotieteellisen tiedekunnan promootiota vietetään 19.–21.5.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2022.

Ensimmäisenä päivänä tohtorien avecit teroittavat miekkoja ja maisterien avecit sitovat laakeriseppeleitä. Toisena päivänä promoottori latelee latinankielisiä juhlalauseita, joiden merkitystä Rosa Salmivuori ei edes muista. Sitten kuljetaan yössä patsaalta toiselle, lausutaan runoja ja pidetään puheita.

— Promootiossa tapahtuu hassuja asioita. On erikoisia rituaaleja ja seremonioita. Se kiehtoo antropologia minussa.

Kyseessä on kolmepäiväinen akateeminen juhla, jossa tuoreet maisterit saavat sormukset ja laakeriseppeleet ja tohtorit miekat ja hatut. Juhlan juuret ulottuvat 1100-luvun Bolognaan.

— Rituaalit kytkevät historiaa nykypäivään, mutta promootiossa on myös asioita, joita on hyvä uudistaa.

Yksi sellainen asia on pukukoodi. Promootiossa on aiemmin ollut tarkkaa, että miehillä pitää olla frakit ja naismaistereilla valkoinen ja naistohtoreilla musta pitkä asu.

— Nyt kukin saa itse päättää, haluaako pukeutua feminiinisesti vai maskuliinisesti.

Rosa Salmivuori opiskeli itse sosiaali- ja kulttuuriantropologiaa. Häntä harmittaa, että moni valtsikalainen epäilee omaa osaamistaan työmarkkinoilla. Salmivuori katsoo asiaa työnantajan vinkkelistä. Hän työskentelee toimitusjohtajana Helsinki Think Companyssa, yhteisössä. joka edistää yrittäjyyttä Helsingin yliopistossa.

— Meillä on ollut vuosien varrella paljon valtsikalaisia töissä. Heillä on yleensä hyvä verbaalinen ulosanti ja kyky hahmottaa laajoja kokonaisuuksia ratkaisukeskeisesti.

Yritysmaailmassa on viime vuosina oivallettu, että humanistinen ja yhteiskunnallinen osaaminen on arvokasta, Salmivuori arvioi. Pelkkä insinööriosaaminen ei takaa menestystä.

Salmivuori on työskennellyt kymmenen vuotta juustokaupassa. Hän suosittelee asiakaspalveluhommia jokaiselle.

— Siinä oppii olemaan miellyttävä ihmisille, jotka eivät välttämättä ole miellyttäviä sinua kohtaan. Se näyttää todella hyvältä CV:ssä.

Promootio on juhla, jossa tuoreet maisterit ja tohtorit saavat akateemiset ansiomerkkinsä. Valtiotieteellinen tiedekunta viettää promootiota 19.–21.5.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.