Kielletty kartta palasi kotiin

Miksi virolaisen kartografian virstanpylväs roikkui Kumpulan kahvihuoneen seinällä?

Maantieteilijä, tutkijatohtori Age Poom hämmästyi nähdessään kansallisaarteen, vuonna 1934 painetun Viron kartan Kumpulan kampuksella.  Kartta roikkui maantieteilijöiden kahvihuoneessa nahkasohvan yläpuolella. Kartta on ilahduttanut virolaissyntyistä tutkijaa vuosien varrella ja hämmästys oli valtava, kun maantieteilijät lahjoittivat sen hänelle läksiäislahjaksi.

–Olen tavattoman kiitollinen tästä ja mietin vielä mihin kartta ripustetaan, mutta varmaa on, että se päätyy arvoiselleen paikalle Tarton yliopiston maantieteen laitokselle, sanoo Tartoon palannut Age Poom. Kartta on kaunis ja ainutlaatuinen ja tärkeä virstanpylväs virolaiselle kartografialle.

Virolaisen maantieteilijän, professori August Tammekannin suunnittelemasta kartasta on jäljellä vain muutama alkuperäiskappale. Tammekann toimi maantieteen professorina Tarton yliopistossa vuosina 1934–1940 ja Helsingin yliopistossa vuosina 1953–1959.

Karttoja painettiin alun perin 2000 kappaletta ja ennen toista maailmasotaa se oli Virossa ripustettuna monien koulujen ja virastojen seinillä. Karttaa käytettiin maantieteen opetuksessa kouluissa ja yliopistoissa, kunnes 1960-luvulla se julistettiin kielletyksi materiaaliksi.

Suuri osa kartoista tuhoutui jo sodan aikana ja loput kartat yritettiin tarkoituksella hävittää, koska niitä ei saanut enää julkisesti käyttää. 1970-luvulla kartasta otettiin pienikokoinen uusintapainos Ruotsissa, jonne oli paennut virolaisia. Tarton yliopiston maantieteen laitokselle jäi jäljelle vain muutama huonokuntoinen värillinen sekä jokunen mustavalkoinen painos kartasta. Tarton yliopistolla parhaiten säilyneen kartan pohjalta tehtiin vuonna 2012 digitaalinen kartta, joka on myynnissä verkkokaupassa.

Kun vuonna 1994 vietettiin August Tammekannin 100-vuotispäiviä, niin hänen tyttärensä Eva-Maija Tammekann kaivoi kotiarkistosta yhden karttaluonnoksen, jonka hän lahjoitti Tarton yliopiston maantieteen laitokselle. August Tammekann oli kuljettanut karttoja ja niiden luonnoksia Suomeen. Yksi näistä kartoista oli säilynyt hänen työpaikallaan Helsingin yliopistolla ja nyt se palasi Viroon.