Jari Strandman: Maailmanluokan perustutkimus synnyttää kaupallisia menestystarinoita

Helsingin yliopiston kaupallistamisyhtiö HIS on auttanut maailmanvalloitusta kohti lukuisia tiedemaailmasta ponnistaneita firmoja.

Tämä on kuitenkin vasta alkua, sillä jatkossa yhä useampi tutkijoiden idea aiotaan tuoda markkinoille – avainasemassa on saumaton yhteistyö yliopiston uuden Inno-tiimin ja Think Companyn kanssa.

Tutkijoilla on käsissään valttikortti: he voivat keksiä jotain, mitä kukaan muu ei ole vielä tullut ajatelleeksi – ja luoda näin otolliset lähtökohdat menestyvälle liiketoiminnalle. Tämän tietää Jari Strandman, joka on seurannut Helsingin Innovaatiopalveluiden (HIS) toimitusjohtajana yliopistolähtöisten yritysten matkaa markkinoille.

- Jos teet maailmanluokan perustutkimusta, voit löytää asioita, joita kukaan muu ei ole vielä tajunnut. Niissä voi piillä iso kaupallinen potentiaali, Strandman sanoo.

Tutkijoiden oivallukset eivät kuitenkaan jalostu itsestään nerokkaiksi liikeideoiksi. Tarvitaan HIS:n kaltainen putki, jossa ne voivat kristallisoitua ja putkahtaa ulos lupaavina spinout-yhtiöinä tai lisensseinä.

Maailmalle ponnistaneiden yhtiöiden arvo lasketaan sadoissa miljoonissa

HIS:n perustamisesta on kulunut nyt 10 vuotta. Kaupallistamisputkesta ovat vuosien varrella sujahtaneet ulos esimerkiksi lääkeaineita pieniksi pilkkova Nanoform, joka listautui kesäkuussa 2020 pörssiin, luonnon mikrobeilla vastustuskykyä kasvattava Uute Scientific ja syövän hoitoa edistävä Valo Therapeutics.

- Putkessa syntyneiden yhtiöiden yhteenlaskettu arvo on 700–800 miljoonaa euroa, ja niissä on töissä noin 200 henkilöä, Strandman arvioi.

Yksi tuoreista onnistumistarinoista on GlucoModicum. Se kehittää pientä laitetta, jolla diabeetikot voivat seurata sokeriarvojaan ilman verikokeita. Laite perustuu keksintöön, jonka avulla ihosta voi imeä kudosnestettä ilman neulaa ja saadun näytteen perusteella tarkkailla veren glukoosimäärää.

- Asiakaskuntana ovat maailman 400 miljoonaa diabeetikkoa.

Uusia kaupallistamisprojekteja käynnistyy ennätyspaljon

Noin viidennes HIS:n kaupallistamisvalmisteluihin poimituista ideoista ja keksinnöistä etenee markkinoille. Viiden viime vuoden aikana on myyty tai lisensoitu yli 30 keksintöä, joiden arvo ennen rojaltimaksuja on yhteensä lähes 5 miljoonaa euroa. Myös spinouteja syntyy tasaiseen tahtiin.

- Keskimäärin 2–5 yhtiötä vuodessa, Strandman laskeskelee.

Hänen mukaansa tämä on kuitenkin vasta alkua. Yliopiston uusi Inno-tiimi, HIS ja Think Company kokoavat nyt innovaatioiden ja yritysyhteistyön palvelut saumattomaksi kokonaisuudeksi, joka auttaa tuomaan yhteiskuntaan entistä enemmän tiedemaailmasta ponnistavia keksintöjä.

Strandman kertoo, että HIS:n putkessa etenee parhaillaan parikymmentä kaupallistamisprojektia, jotka saavat Business Finlandin Research to Business -rahoitusta. Uusia projekteja käynnistyy tänä vuonna ennätysmäärä, minkä vuoksi HIS vahvistaakin palvelujaan palkkaamalla kuusi uutta työntekijää.

- Näiden henkilöiden profiili on hyvin vahvasti liiketoiminnan kehittämisessä.

Tavoitteena on myös kannustaa yhä useampia akateemisen yhteisön jäseniä tekemään idea- ja keksintöilmoituksia. HIS:n aikana ilmoitusten määrä on tuplaantunut noin 120 vuositasolle, mutta toiveissa on nostaa se pariin sataan.

- Tärkeä osa työtä on viestiä tutkijoille, että tällainen palvelu on olemassa.

Yliopisto sijoittaa spinouteihin, jotta keksinnöt pääsevät markkinoille

Kvestori Marjo Berglund kertoo, että yliopisto omistaa rahastojensa kautta tällä hetkellä noin kahtakymmentä spinout-yhtiötä. Tyypillisesti yhtiöt saavat yliopistolta perustamisvaiheessa 50 000 euron alkupääoman, minkä turvin ne pystyvät etsimään lisää sijoittajia ja varmistamaan, että tärkeiden tuotteiden matka markkinoille jatkuu.

- Jos esimerkiksi syöpärokote jäisi HIS:n keksintöhyllyyn, se ei olisi reilua, Berglund sanoo ja viittaa Valo Therapeuticsin kehittämään lupaavaan teknologiaan.

Alun jälkeen yliopisto ei yleensä tee yhtiöihin lisäsijoituksia. Jos spinoutit kasvattavat arvoaan nopeasti, saattaa yliopisto saada jo 5–10 vuoden kuluttua niistä merkittäviä tuottoja, joilla se voi tukea tutkimusta, opetusta ja uusien yliopistolähtöisten firmojen syntymistä.

Esimerkiksi Nanoformin listautuminen pörssiin vuonna 2020 toi yliopiston kassaan 20 miljoonaa euroa. Terveysteknologiayritys Mobidiagin myynti Yhdysvaltoihin puolestaan poiki liki 50 miljoonaa, mikä mahdollistaa nyt uudet panostukset innovaatioihin ja yritysyhteistyöhön.

- Spinout-toiminnasta on tullut osa meidän sijoitusfilosofiaamme.

Tutkimuksen kaupallistaminen on tehokasta yhteisten varojen käyttöä

Strandmanin mielestä yliopistolähtöisten ideoiden markkinoille viemiseen kannattaa panostaa. Siten perustutkimukseen sijoitetut julkiset rahat poikivat lisää hyötyä: syntyy keksintöjä, jotka mullistavat ihmisten arkea ja turvaavat tulevaisuutta.

- Innovaatiot ovat niitä asioita, joilla Suomen kaltainen kansa voi parhaiten säilyttää hyvinvointinsa.

Yksi pullonkauloista on ensimmäisten sijoittajien houkuttelu mukaan yrityksiin. Etenkin lääke- ja luonnontieteissä matka ideasta tuotteeksi on hidas ja kallis. Pulmaa ratkaisisi julkinen lisärahoitus, jolla esimerkiksi lääkkeiden kaupallistamisen valmistelua voitaisiin jatkaa Research to Business -vaiheen jälkeen.

Strandman muistuttaa, että Suomen tavoitetta nostaa TKI-panostukset 4 prosenttiin on vaikea saavuttaa ilman yhtiöitä, jotka tuovat liikevaihtoa aivan uusilta alueilta. Siksi tarvitaan huipputason perustutkimusta ja sieltä nousevien keksintöjen jalostamista lupaaviksi liikeideoiksi.

- Pitää olla katse horisontissa: mistä tulevat kaikista potentiaalisimmat kaupalliset menestystarinat?

FAKTA: Näin HIS auttaa tutkijoiden oivalluksia markkinoille

- Kaupallistamisen edellytys ovat idea- ja keksintöilmoitukset, joita HIS saa Viikin, Kumpulan, Meilahden ja keskustakampuksen tutkijoilta. HIS arvioi niiden potentiaalin: pystytäänkö niillä ratkaisemaan jokin ongelma paremmin kuin nykyisillä tuotteilla?

- Keksinnön omistusoikeudet määritetään korkeakoulukeksintölain mukaisesti. HIS voi edistää vain yliopiston omistamien keksintöjen kaupallistamista. Jos oikeudet ovat tutkijalla, hän voi luovuttaa ne yliopistolle ja päästä mukaan kaupallistamisprosessiin.

- HIS auttaa tiimejä hakemaan lupaavalle idealle tai keksinnölle Business Finlandin Research to Business -rahoitusta. Sen avulla testataan esimerkiksi keksinnön toimivuutta tai selvitetään markkinan kilpailutilannetta. Samalla etsitään johtajia ja sijoittajia uuteen yhtiöön tai valmistellaan lisensointia teollisuudelle. Vaihe kestää 1–2 vuotta ja vaatii miljoonaluokan panostuksia.

- Uuden yhtiön menestymismahdollisuudet arvioi vielä lopuksi vararehtori Paula Eerolan johtama kaupallistamistoimikunta, joka koostuu sijoitusmaailman ammattilaisista. Jos toimikunta näyttää vihreää valoa, perustetaan spinout-yhtiö, jonka omistajaksi tulee perustajatiimin lisäksi Helsingin yliopiston rahastot.

Helsingin yliopiston näkemykset TKI-järjestelmän kehittämiseen

Tutkimus-, kehitys- ja innovaatiojärjestelmän kehittäminen kokonaisuutena on avain tulevaisuuden hyvinvointiin. Onnistunut TKI-toiminta luo uusia yrityksiä ja uudistaa elinkeinoelämää.