Helsingin yliopiston sijoitustoiminta kehittyi vahvasti tammi-kesäkuussa 2021

Sijoitustoiminnan erityisenä painopisteenä oli opiskelijoiden yrittäjyys.

Helsingin yliopiston reilun 600 miljoonan euron arvopaperisalkku tuotti 16,0 % vuoden 2021 ensimmäisellä puoliskolla, kun vastaavaa riskitasoa heijastava vertailuindeksin tuotto oli 10,3 %. Vahvaa tuottoa tukivat sekä globaalien osakemarkkinoiden myönteinen kehitys että erityisesti listaamattoman Mobidiag-yhtiön myynti Yhdysvaltoihin.

Helsingin yliopisto sijoitti alkuvuonna HELSEED-ohjelman myötä ensimmäisiin opiskelijoiden perustamiin startup-yrityksiin. Ensimmäiset 30 000 euron sijoitukset saivat Evexia Oy, joka kehittää digitaalista ratkaisua syöpäpotilaiden kunnon ja hoidon seurantaan, ja Evergreen Viherseinät Oy, joka valmistaa ja myy käyttäjä- ja ympäristöystävällisiä viherkasvatuslaitteita ja niihin liittyviä palveluja. Yliopiston tavoitteena on jatkossa merkittävästi lisätä sijoituksia opiskelijoiden perustamiin yrityksiin.

Matka kohti hiilineutraalia sijoitussalkkua etenee

Helsingin yliopiston tavoite on olla Euroopan johtava ja vastuullisin yliopistosijoittaja. Ympäristövastuun osalta osatavoite saavutettiin vuoden 2020 lopussa, kun sijoitukset fossiilisten polttoaineiden tuotantoon päättyivät. Yliopistolla ei siten enää ollut sijoituksia fossiilisten polttoaineiden tuotantoon tammi-kesäkuussa 2021. Tavoitteena on saada salkku hiilineutraaliksi vuoteen 2030 mennessä.

Vuonna 2019 Helsingin yliopisto siirtyi uuteen sijoituspolitiikkaan, johon kuuluu muun muassa fossiilisten polttoaineiden tuotannon poissulkeminen sekä alhaiset kustannukset. Uuden sijoituspolitiikan aikana sijoitusomaisuuden keskimääräinen vuosituotto on ollut 23,5 %, samalla kun vertailuindeksin vastaava on ollut 15,3 %.

– Helsingin yliopiston sijoitustoiminta alkuvuonna 2021 osoitti jälleen, että on mahdollista yhdistää taloudellinen tehokkuus ja yhteiskunnallinen vastuullisuus. Uskomme, että toimintamme heijastaa arvojamme ja tavoitteitamme erittäin hyvin. Toivomme, että muutkin sijoittajat löytäisivät siitä mielenkiintoisia tai soveltuvia ulottuvuuksia, tiivistää sijoitusjohtaja Anders Ekholm.

Sijoitusjohtaja Anders Ekholm, +358 50 526 4253, anders.g.ekholm@helsinki.fi

Sijoitustoiminta Helsingin yliopistossa

Tiedote vuodesta 2020: Onnistunut vuosi sijoitustoiminnassa: erinomainen tuotto, alemmat kustannukset ja sijoitukset fossiilisiin nollaan