Helsingin yliopiston sijoitustoiminnan tammi–kesäkuun 2022 tuotto miinuksella yli 14 prosenttia

Heinäkuussa kuluvan vuoden tappio kutistui alle yhdeksään prosenttiin. Vuoden alkupuoliskon miinusmerkkisestä tuotosta huolimatta yliopiston sijoitusomaisuus on tuottanut yli 13 prosenttia vuosittain vuoden 2019 alusta.

Helsingin yliopiston sijoitusomaisuus tuotti -14,8 prosenttia vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Sijoitusomaisuuden vertailuindeksi tuotti -12,1 prosenttia, mikä heijastaa maailman pääomamarkkinoiden kielteistä kehitystä epävarmuuden kasvaessa taloudessa.

Listatut osakkeet tuottivat -18,0 prosenttia, samalla kun niiden vertailuindeksi tuotti -13,2 prosenttia. Ero johtui ensisijaisesti spinout-yhtiöiden osakkeiden ylipainosta ja fossiilisten polttoaineiden tuottajien alipainosta.

Listatut velkakirjat tuottivat -9,1 prosenttia samalla kun niiden vertailuindeksi tuotti -10,3 prosenttia. Velkakirjojen eron selitti pääasiallisesti alempi korkoriski.

Yliopiston vahvasti osakepainotteinen salkku reagoi pörssikurssien heiluntaan herkästi

– Pääomamarkkinoiden alkuvuosi muistutti meitä siitä mistä sijoitusten tuotto-odotus muodostuu, eli riskin vastikkeesta. Noin 95 prosenttia sijoituksistamme on pörssikaupan kohteina, mistä syystä markkinakehitys näkyy välittömästi lähes täysimääräisesti tuotossamme, sijoitusjohtaja Anders Ekholm sanoo.

Helsingin yliopiston sijoitusomaisuus on tuottanut +13,2 prosenttia vuosittain vuoden 2019 alusta, jolloin nykyinen sijoitustoiminta käynnistettiin, samalla kun vertailuindeksin vastaava tuotto on ollut +8,8 prosenttia. Yliopiston sijoitustoiminta on siten tuottanut vuosittain +4,4 prosenttiyksikköä enemmän kuin vertailuindeksi, vuoden 2022 ensimmäisen puolisko mukaan lukien.

– Sijoitustoimintamme on pitkäjänteistä, mistä syystä myös arvioimme sitä pitkällä aikavälillä. Heinäkuun lopussa kuluvan vuoden tappio oli kutistunut alle yhdeksään prosenttiin, mikä heijastaa miten nopeita ja sattumanvaraisia lyhyen aikavälin tuotot ovat, Ekholm jatkaa.

Arvopaperisijoittaminen yliopiston verkkosivuilla