Helsingin yliopiston johtajat saavat vuoden ajan oppia lukiolaisilta

”Haluamme kuulla, mistä nuoret unelmoivat ja miten he suhtautuvat yliopisto-opintoihin”, yliopiston rehtori kuvailee juuri käynnistynyttä mentorointiohjelmaa Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa. Helsingin yhteislyseon lukiosta Kontulasta valittiin 23 mentoria 15 johtajalle.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 6/2025.

Tänä syksynä yliopistoomme saapuvat uudet fuksit ovat kasvaneet tyystin erilaisessa ajassa ja yhteiskunnassa kuin minä ja muut yliopiston johtajat. Meidän nuoruudessamme maailman tapahtumat välittyivät koteihin Arvi Lindin lukemina iltauutisissa, kun taas nykyisin nuoret seuraavat niitä reaaliajassa lyhyiden somevideoiden muodossa — usein samanikäisten kertomina ja omien kokemustensa kautta sanoittamina. Sosiaalinen media on tuonut maailman nykynuorille lähemmäs kuin se on koskaan aiemmille sukupolville ollut. 

Tutkimuksista ja lehdistä voimme lukea, kuinka nuorten optimismi tulevaisuutta kohtaan on heikentynyt ja tulevaisuus näyttää epävarmalta, jopa pelottavalta. Jotta me yliopiston johdossa ymmärtäisimme paremmin, millaisena nuoret näkevät elämänsä vuonna 2025, haluamme kuulla myös nuoria itseään ja oppia heiltä. Mistä he unelmoivat ja miten he suhtautuvat tulevaisuuteensa ja mahdollisiin yliopisto-opintoihin.

Olemmekin käynnistäneet mentorointiohjelman, jossa 23 Helsingin yhteislyseon lukiolaista Kontulasta toimii mentoreina yliopiston johtajille noin vuoden ajan. Nuorilta oppiminen auttaa meitä kehittämään yliopistoa. Toivomme uusia ajatuksia esimerkiksi siitä, miten teemme yliopistokoulutuksen tutummaksi ja saavutettavammaksi kaikenlaisista taustoista tuleville nuorille.

Mentorointiin osallistuu 15 yliopiston johtajaa. Rehtorin ja vararehtoreiden lisäksi mukana on myös tiedekuntien ja toimialojen vetäjiä. Jo keväällä järjestetyt ensimmäiset tapaamiset osoittivat ohjelman merkityksellisyyden. Kollegoiden kanssa kokemuksia jakaessa on ollut ilo huomata, miten moninainen ja ajatuksiltaan rikas ryhmä nuoria meitä mentoroi. Osa heistä hahmottelee jo selkeitä tulevaisuudensuunnitelmia, kun taas toiset etsivät vielä suuntaansa — kuten nuorena kuuluukin.

Yksi oppi on käynyt selväksi jo mentorointiohjelman alkuvaiheessa: eri sukupolvia yhdistää tarve ja halu katsoa tulevaisuuteen uusin silmin.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.