Gaudeamuksen teokset kannustavat yhteiskunnalliseen keskusteluun – ”Hyvä tietokirja voi olla nautinnollinen lukuelämys”

Tutkimuskirjallisuudesta, tieteen popularisoinnista ja klassikkokäännöksistä tunnettu Helsingin yliopiston kustantamo julkaisee nyt myös lastenkirjoja. Huolellinen toimitustyö ja tasokas tutkimus yhdistävät kaikkia Gaudeamuksen teoksia.

Minkälainen ruoantuotanto on maapallolle ja ihmisille hyväksi? Tätä kysymystä voivat pohtia perheen pienimmätkin, ajattelevat ravitsemustieteen professori Maijaliisa Erkkola ja väitöskirjatutkija Riikka Pajulahti. Heidän teoksensa Kestokamut järkieväiden jäljillä tekee ruokamaailmaa tutuksi alakouluikäisille. Kaksikon mielestä tutkimuksesta ammentavat lastenkirjat toteuttavat luontevasti yliopiston kolmatta tehtävää, eli yhteiskunnallista vuorovaikutusta.

- Tiedettä tehdään pääosin julkisilla varoilla. Olisi väärin ajatella, että kohdeyleisönä olisi vain aikuisväestö, Erkkola toteaa.

Helsingin yliopiston tiedekustantamo Gaudeamus ryhtyi julkaisemaan lastenkirjoja vuonna 2020. Erkkolan ja Pajulahden kirjoittamassa ja Tiina Konttilan kuvittamassa teoksessa lapset ottavat selvää asioista itse: he valistavat kesäleirin ohjaajia kestävästä ruokailusta ja hankkivat ravintoa myös lähiluonnosta.

50-sivuinen kuvakirja sisältää painavaa asiaa ravitsemustieteestä, ruoan ilmastovaikutuksista ja biologiasta. Mukana on myös herkullisia ruokalajeja, joiden ohjeet on koottu verkkoon. Erkkola ja Pajulahti ovat selvittäneet, miten lasten ruokailutottumukset poikkeavat suosituksista. Esittelyyn pääsevät muun muassa palkokasvit, jotka eivät tutkimusten perusteella ole lasten suosikkeja.

– Kun ne tulevat tutuiksi kirjan kautta, niitä uskaltaa maistaa rohkeammin myös ruokailutilanteessa, Pajulahti kuvailee.

Gaudeamuksen lastenkirjoista lapset oppivat lähdekritiikkiä ja tiedon etsintää, mutta myös sen, että tutkijatkaan eivät tiedä kaikkea. Kun professori ei osaa varmuudella kertoa leiriläisille, kasvattaako särki järkeä, hän neuvoo heitä ottamaan yhteyttä asiasta paremmin perillä olevaan dosenttiin.

Tutkimustiedon popularisoija ja klassikkokäännösten julkaisija

Yli 50-vuotias Gaudeamus tunnetaan laadukkaista tiede- ja tietokirjoistaan sekä filosofian klassikkojen, kuten Aristoteleen ja Michel Foucault’n, käännöksistä. Kustantamo julkaisee myös eri tieteenalojen perusteoksia ja oppimateriaaleja ja tukee näin yliopiston opetusta ja tutkimusta.

– Tutkittu tieto on johtotähtenä kaikessa, kustannustoimittaja Sanni Tengvall kiteyttää.

Julkaistava kirjallisuus on tieteellisesti kunnianhimoista. Gaudeamuksen tiedekirjat käyvät läpi tiukan vertaisarvioinnin, ja julkaisupäätösten tekemisessä on tukena eri alojen tutkijoista koostuva toimitusneuvosto. Myös lastenkirjat ja muut populaarit teokset luetutetaan asiantuntijoilla.

– Gaudeamus sijoittuu Julkaisufoorumin kirjakustantajien tasoluokkaan 2, eli johtavalle tasolle yhdessä kansainvälisten yliopistokustantamojen kanssa.

Kustannustoimittajat hiovat käsikirjoituksia kirjailijoiden kanssa huolellisesti. Tengvallin mukaan toimivassa tietokirjassa faktat ovat ojennuksessa ja ne esitetään ymmärrettävästi ja kiinnostavasti. Tekstin rakenne on tasapainossa ja kirjallinen ilmaisu sujuvaa. Myös teosten ulkoasu suunnitellaan tarkasti kirjasimia ja palstanleveyttä myöten, jotta lukijan on helppo oppia uutta.

– Hyvä tietokirja voi olla nautinnollinen lukuelämys.

Taustoittavat teokset antavat aineksia yhteiskunnalliseen keskusteluun

Totuus, sivistys ja muut Helsingin yliopiston arvot ohjaavat Gaudeamuksen työtä. Kustantamo edistää avointa julkaisemista vastaamalla yhdessä yliopiston kirjaston kanssa Helsinki University Pressin toiminnasta ja tekee työtä sen eteen, että tärkeistä ilmiöistä voidaan puhua myös suomeksi. Esimerkiksi Kestävyyden avaimet -kirja on ensimmäinen suomenkielinen yleisesitys kestävyystieteestä ja sen tarjoamista keinoista ihmisen ja luonnon yhteiseloon.

– Tämäntyyppiset teokset auttavat pitämään yllä suomen kieltä tieteen kielenä, Tengvall muistuttaa.

Kustantamo on myös vahvasti mukana äänikirjamarkkinoilla yleistajuisilla teoksillaan. Toinen uusi avaus ovat Tiedekulmapokkarit, joissa huippututkijat johdattavat lukijat Tiedekulman tapahtumien teemoihin.

Gaudeamus kerääkin vuosittain useita palkintoja ja ehdokkuuksia: esimerkiksi J. Sakari Salosen Viisi maailmanloppua -teokselle myönnettiin hiljattain Lauri Jäntin tietokirjapalkinto, ja Kanava-tietokirjapalkinnon voitti Ritva Kyllin Suomen ruokahistoria.

Ideat uusiin teoksiin kumpuavat ajankohtaisista ilmiöistä ja siitä, mikä kullakin tieteenalalla on uutta ja merkityksellistä. Tengvall muistuttaa, että hitaana julkaisumuotona kirja antaa mahdollisuuden perusteelliseen argumentointiin ja pohdiskeluun.

– Voimme tarjota aineksia laadukkaaseen yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Voit tutustua Gaudeamuksen kirjoihin kustantamon verkkokaupassa tai verkkosivuilla. Teoksia on saatavilla myös Tiedekulman kirjakaupassa sekä muissa kirja- ja verkkokaupoissa kautta maan. Gaudeamus on mukana Helsingin ja Turun kirjamessuilla sekä monissa muissa kirja-alan tapahtumissa valtakunnallisesti.

Palkittu kustantamo julkaisee vuodessa kymmeniä kirjoja
  • Gaudeamukselta ilmestyy vuosittain noin 50 kirjaa, joissa on mukana 300–400 kirjoittajaa.

• Painopisteinä ovat yhteiskuntatieteet, filosofia, historia, humanistiset tieteet, ympäristö, talous ja kasvatus.

• Kirjat ovat saaneet muun muassa seuraavia palkintoja tai ehdokkuuksia: Tietokirjallisuuden Finlandia, Vuoden tiedekirja, Vuoden tiedekynä, Tiedonjulkistamisen valtionpalkinto ja WWF:n Vuoden luontokirja.

• Lue täältä, miten voit tarjota Gaudeamukselle omaa käsikirjoitustasi!

• Gaudeamus julkaisee itsenäisten teosten lisäksi muutamia kirjasarjoja: Tiedekulmapokkareita, lastenkirjoja, Tieteen päivien kirjoja ja tekniikan ammattilaisille suunnattua Otatieto-sarjaa.

• Kustantamo siirtyi vuonna 2016 ylioppilaskunnalta Helsingin yliopiston rahastojen omistukseen.