Fysikaalisen kemian professori Lauri Halosen muotokuva paljastettiin

Tämän vuoden lopulla eläkkeelle siirtyvän fysikaalisen kemian professori Lauri Halosen muotokuvan on maalannut taiteilija Marjatta Tapiola.

Paljastustilaisuudessa Helsingin yliopiston Kumpulan kampuksella 25.11.2021 olivat paikalla Helsingin yliopiston kansleri Kaarle Hämeri, joka vastaanotti muotokuvan yliopiston muotokuvakokoelmiin sekä Halosen perhe, ystäviä ja työtovereita.

Kemian osaston johtaja professori Heikki Tenhu kertoi Lauri Halosen vaiheista ja  elämäntyöstä. Lauri Halonen nimitettiin fysikaalisen kemian professoriksi vuonna 1992. Oman tutkimusryhmänsä johtamisen lisäksi hän on toiminut Fysikaalisen kemian laboratorion ja Molekyylitieteiden tutkimusyksikön johtajana (1992 – 2021). Lisäksi hän on johtanut Suomen Akatemian ”Computational Molecular Science” -huippuyksikköä (2009 – 2011), Laskennallinen kemian ja molekyylispektroskopian tutkijakoulua (1998 – 2011), ”Chemistry and Molecular Science” -tohtoriohjelmaa (2019 – 2021) ja arvostettua Suomen Akatemian ”Finland Distinguished Professor Programme” -ohjelman hanketta (2011 – 2015).

Professori Halonen on kansainvälisesti arvostettu tutkija, jolla on laaja yhteistyöverkosto ja joka on uransa aikana työskennellyt yhteensä yli 10 vuoden ajan merkittävissä tutkimuslaitoksissa eri puolilla maailmaa kuten ETH Zürichissä sekä Oxfordin, University College Londonin ja Princetonin yliopistoissa. Hänen laaja-alainen tieteellinen työnsä on keskittynyt molekyylispektroskopiaan, ja hän on yhdistänyt laskennallisia menetelmiä teoreettiseen kemiaan ja kokeelliseen laserspektroskopiaan. Hän on pitänyt uusien tutkimusmenetelmien kehittämistä tärkeänä ja on perustutkimuksen lisäksi tuonut viimeisimpiä molekyylispektroskopian menetelmiä käytännön sovelluskohteisiin, kuten lääketieteelliseen taudinmääritykseen.

Professori Halonen on julkaissut yli 200 vertaisarvioitua artikkelia, ja hänen ohjauksessaan on valmistunut yli 20 väitöskirjaa. Lisäksi hän on toiminut aktiivisesti useissa kansallisissa ja kansainvälisissä luottamus- ja asiantuntijatehtävissä kuten ”European Cooperation in Science and Technology” –järjestön neljän eri verkoston johtoryhmissä. Hän on järjestänyt useita arvostettuja kansainvälisiä konferensseja Suomessa, joissa puhujina ovat olleet mm. kemian nobelisti Harold Kroto ja fysiikan nobelisti John Hall. Professori Halonen on Suomalaisen Tiedeakatemian jäsen ja Akademie der Wissenscaften zu Göttingenin kirjeenvaihtajajäsen, sekä Chemical Physics Letters –lehden avustavan toimikunnan jäsen.

Zoom-tallenne muotokuvan paljastustilaisuudesta