Finnfund ja Helsingin yliopisto sijoittavat yhdessä mikrorahoitukseen Afrikassa ja Aasiassa

Sijoitus käytetään lainojen myöntämiseen pienille yrityksille. Tavoitteena on edistää vastuullisia käytäntöjä ja sukupuolten tasa-arvoa rahoituksessa.

Suomalainen kehitysrahoittaja ja vaikuttavuussijoittaja Finnfund on tänään julkistanut 10 miljoonan euron lainasitoumuksen Advans Groupiin, joka on yksi johtavista kansainvälisistä mikrorahoittajista. Yhtiöllä on yli miljoona asiakasta yhdeksässä maassa: Kambodžassa, Kamerunissa, Ghanassa, Kongon demokraattisessa tasavallassa, Norsunluurannikolla, Pakistanissa, Nigeriassa, Tunisiassa ja Myanmarissa. Helsingin yliopisto osallistuu sijoitukseen yhdessä Finnfundin kanssa.

Finnfund ja Helsingin yliopisto pyrkivät sijoituksella kanavoimaan rahoitusta mikro- ja pienyrityksille sekä edistämään vastuullisia käytäntöjä ja sukupuolten tasa-arvoa mikrorahoituksessa.

Vuonna 2005 perustettu Advans Group on tytäryhtiöidensä kanssa ollut edelläkävijä vastuullisten ja asiakasystävällisten mikrorahoituspalvelujen tarjoajana monilla sellaisilla markkinoilla, joilla palvelujen saatavuus on ollut aiemmin heikkoa. Sen tarjoamat lainat on tarkoitettu pääosin pienille yrityksille, joiden kasvumahdollisuudet auttavat niitä luomaan ja ylläpitämään työpaikkoja sekä parantamaan kannattavuutta. Vuonna 2020 lainojen koko oli keskimäärin 2200 euroa, ja 60 prosenttia laina-asiakkaista oli naisia.

Helsingin yliopisto haluaa olla kestävän kehityksen ja vastuullisuuden eturintamassa

Finnfundille ja Helsingin yliopistolle kyseessä on ensimmäinen yhteissijoitus. Finnfund on rahoittanut Advans Groupia vuodesta 2019 lähtien.

– Olemme kiitollisia Finnfundille heidän halustaan jatkaa tukeaan Advans Groupin kehittämiselle. Tämän myötä tytäryhtiömme voivat jatkaa räätälöityjen ja innovatiivisten rahoituspalvelujen tarjoamista pienille yrityksille, mikä puolestaan vauhdittaa kasvua sekä taloudellista ja sosiaalista kehitystä toimintamaissamme. Tämä on erityisen tärkeää koronapandemian jälkeen, kun asiakkaamme tarvitsevat rahoitusta toiminnan uudelleenkäynnistämiseen”, sanoo Advans Groupin toimitusjohtaja Steven Duchatelle.

– Olemme iloisia voidessamme sijoittaa Advansiin yhdessä Helsingin yliopiston kanssa. Olemme rahoittaneet Advansia vuodesta 2019 lähtien. Tarjolla on monia kiinnostavia sijoitusmahdollisuuksia, joiden riski- ja tuottoprofiili on erittäin kiinnostava. Olemmekin enenevässä määrin kiinnostuneita uusista yhteistyömahdollisuuksista, jotka vahvistavat rooliamme sijoittajana ja edistävät kestävää kehitystä ja ilmastotoimia”, kertoo Finnfundin investointijohtaja Markus Pietikäinen.

– Olemme erittäin innoissamme sekä mahdollisuudesta rahoittaa Advansia että työskennellä Finnfundin kaltaisen kokeneen vaikuttavuussijoittajan kanssa. Haluamme sijoittajana olla kestävän kehityksen ja vastuullisuuden eturintamassa. Tämän sijoituksen kautta voimme lisätä investointiemme sosiaalisia vaikutuksia sekä edistää erityisesti sukupuolten tasa-arvoa, joka on yksi keskeisistä arvoistamme yliopistolla”, sanoo Helsingin yliopiston sijoituspäällikkö Teresa Platan.

Vahva panostus sukupuolten tasa-arvoon ja henkilöstön kehittämiseen

Vaikka pienillä yrityksillä on keskeinen rooli taloudellisen kehityksen edistämisessä kehittyvissä maissa, ne jäävät usein rahoitusalan valtavirran ulkopuolelle. Advansin tavoitteena on vastata pienyritysten ja muiden sellaisten väestöryhmien tarpeisiin, joilla on huonosti soveltuva tai rajallinen pääsy tai ei lainkaan pääsyä rahoituspalvelujen piiriin. Yhtiö pyrkii tarjoamaan räätälöityjä rahoituspalveluja kestävällä ja vastuullisella tavalla.

Advansilla on tällä hetkellä noin 7500 työntekijää, joista noin 40 prosenttia on naisia. Advansista on tullut poikkeuksellinen työnantaja verrattuna muihin alan toimijoihin, sillä se panostaa paikallisten vastavalmistuneiden palkkaamiseen ja kouluttamiseen. Monet heistä ovat päätyneet tekemään menestyksekästä uraa yhtiössä.

Advans on pyrkinyt myös edistämään sukupuolten tasa-arvoa yhtiössä. Se on esimerkiksi lisännyt naisten määrää ja osuutta johtoryhmissä kaikissa afrikkalaisissa tytäryhtiöissään. Se myös aloitti vuonna 2020 sukupuolten tasa-arvoon keskittyvän projektin, jossa esimerkiksi arvioidaan yhtiön tasa-arvostrategiaa.

Finnfund luokittelee Advansin niin sanotuksi 2X Challenge -sijoitukseksi. 2X Challenge on kansainvälinen aloite, jonka tavoitteena on kanavoida 15 miljardia Yhdysvaltain dollaria naisten asemaa vahvistavalle liiketoiminnalle kehitysmaissa. Aloite edistää naisten johtajuutta ja laadukkaita työpaikkoja sekä naisten taloudellista osallisuutta lisäävien tuotteiden ja palveluiden saatavuutta. Finnfund on ollut 2X Challengen jäsen vuodesta 2019.