EU rahoittaa 1,5 miljoonalla mielenterveyden häiriöiden tutkimusta Helsingin yliopistossa

Uusi ERC-projekti selvittää, miten mielenterveyden häiriöt vaikuttavat läheisten hyvinvointiin.

Helsingin yliopistossa työskentelevälle Christian Hakuliselle on myönnetty Euroopan tutkimusneuvoston arvostettu ERC Starting Grant -rahoitus.

Christian Hakulisen ERC-hanke tutkii, kuinka mielenterveyden häiriöt vaikuttavat sosiaalisissa verkostoissa. Euroopan tutkimusneuvoston 1,5 miljoonalla eurolla rahoittamassa hankkeessa Effects of mental disorders on the wellbeing and prosperity of family members and friends tarkastellaan erityisesti sitä, miten mielenterveyden häiriöt vaikuttavat perheenjäsenten ja läheisten ihmisten hyvinvointiin sekä sosioekonomisiin tekijöihin. Hankkeessa tutkitaan myös vaikutusten ajallista kestoa.

Psykologian alan ERC-hanke perustuu kattaviin suomalaisiin rekisteriaineistoihin. Hanke voi laajentaa merkittävästi tietämystä mielenterveyden häiriöiden laajemmista vaikutuksista sosiaalisissa verkostoissa.

Christian Hakulinen työskentelee yliopistonlehtorina Helsingin yliopiston lääketieteellisessä tiedekunnassa.

ERC Starting Grant on kohdistettu uransa alkuvaiheessa oleville lupaaville tutkimusjohtajille. Viisivuotinen rahoitus on tarkoitettu oman tutkimusryhmän kokoamiseen ja itsenäisen työn käynnistämiseen Euroopassa. Tätä ennen rahoituksen on saanut 38 Helsingin yliopiston tutkijaa.

Lue lisää ERC-rahoituksella tehtävästä tutkimuksesta Helsingin yliopistossa.

Lue Euroopan tutkimusneuvoston tiedote.