Yliopisto taas sadan parhaan joukossa QS-vertailussa

Helsingin yliopisto asettui kansainvälisessä QS-yliopistovertailussa tänä vuonna sijalle 96. Se on yhä ainoa suomalaisyliopisto maailman sadan parhaan yliopiston joukossa.

Helsingin yliopiston sijoitus QS-rankingissa on vaihdellut vuosien varrella 67. ja 129. sijan välillä. Tänä vuonna QS on ottanut käyttöön uuden metodologian, minkä vuoksi sijoitukset eivät ole vertailukelpoisia aiempien kanssa.

– QS-vertailun tapa tulkita tutkimusviittauksia ei suosi Helsingin yliopiston kaltaisia yliopistoja, jotka ovat vahvoja luonnontieteissä, lääketieteissä ja ylipäänsä Life Sciences -alueella, sanoo yliopiston kansainvälisten asioiden päällikkö Markus Laitinen.

Uusimmassa QS-rankingissa parhaimmat tieteenalakohtaiset sijoitukset Helsingin yliopisto saavuttaa humanistisissa tieteissä (67.) ja Life Sciences -alueella (78.). Lisäksi opettajien määrä suhteessa opiskelijamäärään on Helsingin yliopistossa maailman 53. paras, mikä mahdollistaa korkeatasoisen opetuksen.

QS-yliopistovertailu tehdään vuosittain. Se koskee maailman parhaita yliopistoja sekä kokonaisuuksina että alakohtaisesti. Mukana arvioinnissa on yli 800 yliopistoa ympäri maailmaa.

Monet eri tahot panevat maailman yliopistoja järjestykseen vertailuissaan. QS-ranking on yksi keskeisimmistä Shanghain listan ja Times Higher Education -vertailun lisäksi.

QS-yliopistovertailu