Yliopistojen rooli kestävyysmuutoksessa – keskustelu Tiedekulmassa 23.3. klo 13

Muutos kohti kestävämpää ja vastuullisempaa yhteiskuntaa on välttämätön. Yliopistoilla on sekä mahdollisuus että vastuu vaikuttaa. Millaisia rooleja yliopistoilla on kestävämmän maailman rakentamisessa? Tervetuloa kuulemaan keskustelua aiheesta 23.3.2022 klo 13 alkaen.

Yliopistojen perustehtäviä ovat tutkimus, opetus ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus. Miten yliopistot voivat niiden avulla rakentaa kestävämpää ja vastuullisempaa maailmaa? Entä miten yliopiston arjen toimintoja voisi käyttää kestävyysmuutoksen tukemiseen laajemminkin yhteiskunnassa?

Keskustelemme aiheesta Tiedekulmassa* (Yliopistonkatu 4, Helsinki) 23.3.2022 klo 13–14.30.

Mukana paneelissa ovat Riikka Heikinheimo (EK), Susanna Lehvävirta (HELSUS), Suvituuli Lundmark (SYL) sekä Mari Pantsar (Sitra). Tilaisuutta voi seurata myös striimin välityksellä.

Paneelikeskustelua ennen kuullaan puheenvuorot opetus- ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoiselta sekä Helsingin yliopiston kestävän kehityksen ja vastuullisuuden erityisasiantuntija Riina Koivurannalta. Tilaisuuden avaa Helsingin yliopiston vararehtori Tom Böhling.

Tapahtumassa julkaistaan Helsingin yliopiston ensimmäinen Kestävyys ja vastuullisuus –ohjelma vuosille 2022–2024 sekä Helsingin yliopiston Katsaus kestävyyteen -raportti.

Tilaisuus on suomenkielinen, mutta siitä julkaistaan tallenne, joka tekstitetään suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Tilaisuus on osa Helsingin yliopiston syntymäpäiväviikkoa.

Ohjelma:

13.00

Avaussanat

• Tom Böhling, Helsingin yliopiston vararehtori

Korkeakoulut ja kestävä kehitys

• Anita Lehikoinen, opetus- ja kulttuuriministeriö, kansliapäällikkö

Tietoa, tahtoa, toimintaa – Helsingin yliopiston rooli kestävyysmuutoksessa

• Riina Koivuranta, Helsingin yliopisto, erityisasiantuntija, kestävä kehitys ja vastuullisuus

13.30

Paneelikeskustelu: Miten yliopistot rakentavat kestävää ja vastuullista maailmaa?

• Riikka Heikinheimo, Elinkeinoelämän keskusliitto EK, johtaja, osaaminen ja digi & HR
  • Susanna Lehvävirta, Kestävyystieteen instituutti HELSUS, johtaja
  • Suvituuli Lundmark, Suomen ylioppilaskuntien liitto SYL, hallituksen jäsen
  • Mari Pantsar, Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra, johtaja, kestävyysratkaisut

Yleisökysymykset, kysymyksiä voi esittää paikan päällä tai striimin chatissa.

14.30

Päätössanat

• Tom Böhling, Helsingin yliopiston vararehtori

Tilaisuuden juontaa toimittaja Jari Hanska.

*Voimassa olevien kokoontumisrajoitusten mukaisesti, lue ajankohtaisista poikkeusjärjestelyistä Tiedekulman sivuilla