Yliopisto tarjoaa Pride-viikolla sateenkaaritutkimuksen historiaa

Yliopisto järjestää Pride-viikolla 1.7. klo 13.00–15.00 virtuaalisen Akateeminen sateenkaari juhlavuonna 2021 -tilaisuuden. Tervetuloa kuulolle!

Nuorena opiskelijana 1970-luvulla tietoa oli todella vaikea löytää. Domus Academicassa oli tuohon aikaan Yliopistokirjakaupan myymälä, josta löysin SETA-lehden. Lehti oli jotain aivan uutta. Siinä oli artikkeleita seksuaalivähemmistöjä koskevasta tutkimuksesta, kertoo pitkän uran seksuaalisen tasavertaisuuden parissa tehnyt Helsingin yliopiston kirjaston tietoasiantuntija Eva Isaksson.

Seuraavina vuosikymmeninä saatiin aikaan hitaita, mutta merkittäviä muutoksia lainsäädännössä.

Samalla nuoret tutkijat kävivät käsiksi sateenkaariaiheisiin. Tämä tutkitun tiedon lisääntyminen on ollut mullistavaa. Seksuaali- ja sukupuolivähemmistöt ovat astuneet marginaalisista tutkimuskohteista aktiivisiksi toimijoiksi.

Lisää tutkimusta kaivataan

Tänä kesänä yliopiston tasa-arvotoimikunnan ja Helsingin yliopiston kirjaston järjestämän päätapahtuman teemana on sateenkaarihistoria tutkimuksessa. Tilaisuuden tavoitteena on tuoda esiin sateenkaarihistorian tutkimusta eri tutkimusalojen näkökulmista ja antaa ääni ryhmille, jotka eivät aina saa itseään kuuluviin.

Tähän myös Eva Isakssonin mukaan tulisi pyrkiä.

– Maailma ei ole vieläkään valmis, vaan sateenkaariyhteisöön kuuluvat nuoret tutkijat ja opiskelijat kohtaavat edelleen monia haasteita. Koko yhteisön tulisi panostaa aktiivisesti heidän osallisuutensa ja hyvinvointinsa lisäämiseksi.

Helsingin yliopiston vararehtori ja tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan puheenjohtaja Tom Böhling on samoilla linjoilla. Hänen mielestään on ikävää, ettei Priden juhlavuonna voida kulkuetta järjestää.

– Olisin mielelläni siihen taas osallistunut muiden yliopistolaisten kanssa. On kuitenkin näin juhlavuoden kunniaksi hienoa, että tapahtumassamme käsitellään historiallisesta näkökulmasta seksuaali- ja sukupuolivähemmistöteemojen tutkimusta. Samalla näytämme, että myös tieteellä on annettavaa tasa-arvon edistämiseksi, kommentoi Helsingin yliopiston tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustoimikunnan puheenjohtaja Tom Böhling.

Akateeminen sateenkaari juhlavuonna 2021

Tervetuloa osallistumaan virtuaaliseen Pride-tapahtumaan. Löydät tapahtuman Zoom-linkin takaa. Halutessasi voit myös ilmoittautua etukäteen: E-lomake-ilmoittautumislinkki.

Ohjelma:

• klo 13.15 – 13.15 Ylioppilaskunnan laulajat
  • klo 13.15 – 13.30 Presidentti Tarja Halosen videotervehdys
  • klo 13.30 – 13.55 Sateenkaarihistoria tutkimuksen näkökulmasta -keynote speaker, historioitsija Sandra Hagman
  • klo 13.55 – 14.00 Tauko
  • klo 14.00 – 14.15 Kommenttipuheenvuoro, Helsingin yliopiston opiskelija Jamie Rämä
  • klo 14.15 – 14.55 Paneeli ja yleisökysymykset. Paneelin teema: sateenkaarihistoria tutkimuksessa – kohtalokkaat suhteet.

Panelistit: Sandra Hagman, Eeti Huikku (yhdenvertaisuusvastaava; Qaareva ry), Helsingin yliopiston tutkija Jukka Lehtonen, Satu Perjo (puheenjohtaja; Qaareva ry) ja Jamie Rämä. Paneelin puheenjohtajana toimii kirjallisuustieteilijä Rita Paqvalen.

• klo 14.50 – 14.55 Ylioppilaskunnan laulajat
  • klo 15.00 Tilaisuuden lopetus, Tom Böhling

Tilaisuuden kielenä on suomi, mutta yleisökysymyksiä voi esittää myös ruotsiksi ja englanniksi.

Lisätietoa: tasa-arvovastaava@helsinki.fi