Helsingin yliopistomuseo saa remontoidut tilat keskeltä kaupunkia

Uusiin tiloihin katutasoon pystytettävä tiedemuseo on vastaus yliopistomuseoille annettuun haasteeseen, sanoo johtaja Miia-Leena Tiili Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 2/2023.

Mitä museot tekevät? Museon määritelmä uudistettiin elokuussa 2022 Kansainvälisen museoneuvosto ICOM:n kokouksessa. Museot tallentavat, tutkivat ja esittävät aineellista ja aineetonta kulttuuriperintöä. Lisäksi niiden on oltava saavutettavia ja osallistavia sekä edistettävä kestävää kehitystä.

Suomalaiset museot ovat olleet etunenässä kehittämässä osaamistaan. Ne ovat sopineet tallennusvastuista, digitoineet kokoelmiaan, muotoilleet palveluitaan ja tiivistäneet yhteistyötään. Työtä tekevät ammattilaiset, joihin kulttuurihistoriallisissa museoissa kuuluu humanistien lisäksi esimerkiksi opetuksen, teknologian ja matkailun osaajia.

Museot nauttivat kaikenikäisten suurta suosiota. Vuonna 2022 Suomessa tilastoitiin lähes 6,9 miljoonaa museokäyntiä!

Helsingissä ja Jyväskylässä yliopistojen kulttuurihistoriallisia ja taidekokoelmia hallinnoi oma museo. Yliopistollisen kulttuuriperinnön ja sitä vaalivien museoiden merkitys tunnustettiin Euroopan neuvoston ministerikomitean suosituksessa jo vuonna 2005 ja Suomessa vuoden 2019 museolain uudistamisen yhteydessä. Samalla yliopistojen museoita haastettiin ottamaan vahvempia rooleja niin organisaatioissaan kuin yhteiskunnassa.

Tänä vuonna Helsingin yliopistomuseo saa uudet tilat peruskorjattavasta päärakennuksesta. Katutasoon siirtyvä museo valmistautuu vastaamaan sille heitettyyn haasteeseen. Näyttelyihin tulee yleistajuisia koosteita tiedeyhteisön ja tieteen menneisyydestä ja nykyisyydestä. Sisällöt nojaavat museon monitieteisiin kokoelmiin, ja niitä tehdään yhdessä tutkijoiden kanssa.

Museot rakentavat ja purkavat lähiyhteisöjensä itseymmärrystä, ja parhaat niistä osaavat suhtautua aiheisiinsa analyyttisesti ja itsekriittisesti. Ne rikastavat yliopistojen tiedeviestintää taustoittamalla tieteen menetelmiä, tuloksia ja vaikutuksia.

Päärakennuksemme kulmaan rakentuu uusi silta tutkitun tiedon ja kansalaisten välille. Pian tiedemuseo on keskellä kaupunkia ja historia askeleen päässä kadulta.

Kirjoittaja on Helsingin yliopistomuseon museonjohtaja.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.