Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2024.
44 prosenttia suomalaisista toivoo viinejä ruokakauppoihin, kertoo
Asennemuutosta kannattaa kuitenkin peilata myös pidemmän aikavälin heilahteluihin, sosiologian yliopistonlehtori
— Kun asiaa katsoo 1980-luvulta asti, yhtenäistä trendiä ei ole. On laskuja ja nousuja.
Tuskin tiukat asenteet nytkään tulivat jäädäkseen, Katainen arvelee. Alkoholilain muutokset ja alkoholipoliittiset keskustelut voivat heilauttaa mielipiteitä suuntaan tai toiseen.
Viinat viinien perässä?
Kun Viro liittyi Euroopan unioniin keväällä 2004, Suomen eduskunta laski väkevien juomien veroa 44 prosenttia ehkäistäkseen huokean juoman kärräämistä etelänaapurista. Halvan viinan seuraukset alkoivat pian näkyä.
Vuosina 2006–2009 kansalaisten alkoholipoliittiset asenteet kiristyivät.
Petteri Orpon hallitusohjelman ajatus lähikauppaviineistä saattaa synnyttää samantapaista mielialaa, että olemmeko menossa liian pitkälle, tutkija pohtii. Häntä itseäänkin mietityttää.
— Vahvempien oluiden tulo ruokakauppoihin osoittautui melko pieneksi muutokseksi, mutta aivan ongelmitta siitä ei selvitty. Maksasairauksien aiheuttamat kuolemat lisääntyvät keski-ikäisillä suurkuluttajamiehillä.
Lähikauppaviineillä voi Kataisen mukaan olla myös iso epäsuora vaikutus.
— Jos viinit tulevat ruokakauppoihin, Alko tuskin pystyy ylläpitämään kattavaa myymäläverkostoa. Näin lähikauppaan saattaisivat päätyä lopulta myös viinat.
Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.