Sähkötupakan haitat käyvät ilmi vasta vuosikymmenten mittaan — käynnissä on suuri, suunnittelematon ihmiskoe

Ilman terveysvaikutusten arviointia markkinoille tulleet sähkösavukkeet vetoavat nuoriin. Nikotiini on heille erityisen haitallista, ja sähkötupakan makunesteiden sisältöä voi vain arvailla.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2023.

Näyttäviä höyrykiehkuroita, makeita makuja ja hedelmäisiä tuoksuja — ei ihme, että sähkösavukkeet vetoavat nuoriin. Poliisi, rehtorit ja nuorisotyöntekijät ovat raportoineet sähkötupakoinnin eli vapetuksen yleistyneen alaikäisten keskuudessa.

Niin nikotiinilliset kuin nikotiinittomat sähkösavukkeet ovat kiellettyjä alle 18-vuotiailta.

Mitä tiedämme sähkösavukkeiden haitallisista terveysvaikutuksista? Toistaiseksi valitettavan vähän, sillä sähkösavukkeet tulivat markkinoille ilman terveysvaikutusten arviointia.

Seurantatutkimukset kertovat

Professori, erikoislääkäri Kristiina Patja ja dosentti Tellervo Korhonen Helsingin yliopistosta ovat tutkineet nikotiiniriippuvuutta.

Sähkösavukkeiden haittavaikutusten tutkiminen on hankalaa, sillä ihmisten altistaminen haitallisille aineille tieteen nimissä ei ole eettistä.

Tietoa kertyy ajan mittaan pitkäkestoisista väestötason seurantatutkimuksista. Esimerkiksi sydän- ja verisuonitaudit voivat kehittyä nopeastikin, sen sijaan syöpien synty vie vuosikymmeniä.

— Meillä on nyt käynnissä suuren luokan ihmiskoe. Aiemmin olemme jo tehneet samanlaisen kokeen tupakan kanssa, Korhonen sanoo.

Jotain tiedämme silti nytkin. Patja listaa sähkösavukkeista löytyneitä terveydelle haitallisia aineita: nikotiini, liuottimet, raskasmetallit, muiden muassa. Erilaisia makunesteitä on tarjolla sadoittain, ellei tuhansittain. Niiden sisältöä voi vain arvailla.

Perinteisen tupakan alamäki ja uusi houkutin

Tupakasta tuttu nikotiini koukuttaa, mutta on muutoinkin haitallista. Se supistaa verisuonia, kohottaa verenpainetta ja rasittaa sydäntä.

Erityisen haitallista nikotiini on lapsille ja nuorille. Kun aivot vasta kehittyvät, syntyy riippuvuus nopeammin ja voimakkaampana kuin aikuisena.

Patja huomauttaa, että hienojakoisena höyrynä aineet kulkeutuvat keuhkojen kautta nopeasti ja tehokkaasti elimistöön. Sama aine voi olla turvallinen elintarvikkeessa, mutta haitallinen hengitettynä.

Korhonen uskoo, että maullaan ja näyttävyydellään houkuttelevat nikotiinittomat sähkösavukkeet voivat olla nuorille tie nikotiinillisiin tuotteisiin.

— Merkittävä osuus sähkösavuketuotannosta on perinteisen tupakkateollisuuden hallussa. Perinteinen tupakka ei enää myy kuten ennen, joten teollisuus on kehittänyt uuden houkuttelevamman vaihtoehdon. Nikotiinituote vaihtuu toiseen, mutta riippuvuus säilyy.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Perehdy lisää

Vapetus ja terveys
Vuosikymmenen markkinoilla olleessa sähkötupakassa riittää tutkittavaa.

terveyskirjasto.fi > Sähkösavukkeet, sähkötupakka

Nikotiini
Riippuvuudesta on vaikea päästä irti. Apua on kuitenkin tarjolla.

helsinki.fi > Tutkija: Nikotiiniriippuvuus on krooninen sairaus, jota pitää hoitaa

Vapea kaupan
Vaikka sähkötupakka on kielletty alaikäisiltä, sitä saa hankittua sosiaalisen median kautta.

mtvuutiset.fi > Nuorten sähkötupakointi on jo ilmiö