Ukrainalaistutkija sodan jaloista kemian osastolle Kumpulaan

Ukrainalainen kemiantekniikan tohtori Yuliia Bardadym saapui Suomeen maaliskuun lopulla. Suomen Tiedeseuran apurahan turvin hän työskentelee Kumpulassa kemian osastolla polymeerikemian laboratoriossa.

Suomen Tiedeseuralta apuraha

Polymeerikemian professori Heikki Tenhu ei aikaillut, kun Suomen Tiedeseura avasi maaliskuussa haun ukrainalaisten tutkijoiden kutsumiseksi Suomeen. Hän jätti hakemuksen ensimmäisten joukossa ja sopiva ehdokas löytyi osastolla työskentelevän tutkijan ja yrityskontaktien kautta nopeasti. Pari viikkoa myöhemmin Ukrainan tiedeakatemian Makromolekyylikemian instituutissa Kiovassa työskennellyt, tohtorin tutkinnon suorittanut Yuliia Bardadym lensi jo Varsovan kautta Helsinkiin. Apuraha on myönnetty kuuden kuukauden ajaksi. Kuuden kuukauden apuraha kattaa matka- ja elinkustannukset.

Ukrainan kansalaisten työlupa ei EU:n yhteisen linjauksen vuoksi tuottanut ongelmia ja käytännön elämää helpottaa, että Helsingin joukkoliikenteessä pystyy matkustaman Ukrainan passilla. Asunto löytyi opiskelijoiden soluasunnosta ja elämä on asettumassa uomiinsa. Internetin kautta onnistuu yhteydenpito kotimaahan ja eri puolilla Eurooppaa hajaantuneisiin ukrainalaisiin tutkijoihin.

– Pankkitilin avaamiseen tarvittavan henkilökortin saaminen kuitenkin kestää pidemmän aikaa, kertoo Bardadym.

Bardadymin koulutus ja osaaminen polymeerikomposiiteista sopi Helsingin yliopistossa käynnissä olevaan tutkimukseen. Työ on alkanut materiaalien karakterisoinnilla ja tutustumisella laboratorion analyysilaitteisiin. Vapaa-aikanaan Bardadym harrastaa akvarellimaalausta ja hän on jo tutustunut Porthanian piirustussaliin ja yliopiston taidekerhoon.

Jatkosuunnitelmat avoinna

Tiedeseuran apuraha on hyvä alku mutta Tenhu ja Bardadym jo miettivät jatkoa, koska sota Ukrainassa jatkuu.

– Rahoitus ja työpaikka voi löytyä Suomesta tai Euroopasta.  Muualle Länsi-Europpaan on helpompi siirtyä, kun on työkokemusta Suomesta, sanoo Tenhu.

Kansainvälisen työkokemuksen hankkiminen oli ollut Bardadymin mielessä jo aiemmin mutta äkkilähtö kotoa Kiovasta tuli silti yllätyksenä.

Apurahoja ukrainalaisille tutkijoille

Suomen Tiedeseura on maaliskuun loppuun mennessä jakanut stipendejä yhteensä n. 100 000 euron edestä kahdeksalle ukrainalaiselle tutkijalle Suomessa tehtävää tieteellistä tutkimustyötä varten. Näistä kolme on tullut Helsingin yliopistoon. Apurahat on myönnetty tutkijoille, joiden on ollut pakko paeta maastaan tai jotka eivät pysty palaamaan kotimaahansa sodan takia.

Suomen Tiedeseuran apurahaohjelma ukrainalaisille jatkuu ja stipendejä voi hakea ilman määräaikaa.