Euroopan turvallisuus juristin näkökulmasta -verkkotilaisuus 4. huhtikuuta

Venäjän hyökkäys Ukrainaan ravistelee Euroopan turvallisuustilannetta. Miltä tämänhetkinen tilanne ja tulevaisuus näyttää juristin silmin? Osallistu oikeustieteellisen tiedekunnan alumnitilaisuuteen: ”Euroopan turvallisuus juristin näkökulmasta”.

Oikeustieteellinen tiedekunta järjestää vuosittain alumnitilaisuuden, joka yhdistää oikeustieteen alumnit, tutkijat ja opiskelijat. Euroopan turvallisuuskysymykset ovat olleet suuren mielenkiinnon ja yleisen keskustelun kohteena Venäjän hyökättyä Ukrainaan helmikuun lopulla, siksi aihe oli myös luonteva valinta alumnitapahtuman teemaksi. Tilaisuus järjestetään Zoomin välityksellä ennakkoon ilmoittautuneille 4.4. kello 17–18 ja se on avoin kaikille kiinnostuneille.

– Poliittisten ulottuvuuksiensa lisäksi Ukrainan sodalla on myös oikeuteen ja oikeustieteeseen ulottuvat vaikutuksensa. Päätimme pohtia näitä vaikutuksia kansainvälisen oikeuden, energiaoikeuden ja yrityksiin liittyvän juridiikan näkökulmasta, sanoo tilaisuuden juontaja, eurooppaoikeuden professori Juha Raitio.

Raition vetämään tilaisuuteen osallistuvat professorit Martti Koskenniemi ja Kim Talus sekä asianajaja Heidi Paalanen-Koev asianajotoimisto Castrén & Snellmanilta.

­– Odotan valistuneita näkemyksiä isoihin kysymyksiin, kuten siihen, onko kansainvälisen oikeuden sopimusperustainen järjestelmä nyt murentunut? Millainen on energian huoltovarmuustilanne, mikäli Venäjältä tulevan energian saanti heikkenee? Entä mitä siitä seuraa, kun länsimaiset yritykset lähtevät Venäjältä? Raitio kysyy.

Aihetta lähestytään kolmesta erilaisesta näkökulmasta: professori Martti Koskenniemi kommentoi tilannetta kansainvälisen oikeuden näkökulmasta, professori Kim Talus avaa aihetta energiaoikeudellisesta kulmasta ja asianajaja Heidi Paalanen-Koev kertoo omiin kokemuksiinsa pohjaten Venäjän lainsäädännöstä ja venäläisten asianajajien työtilanteesta.

Il­moit­tau­du mu­kaan

Ilmoittaudu mukaan tapahtumaan Lyytissä.

HUOM: Osallistumiseen tarvittavaa linkkiä ei jaeta julkisesti, vaan ainoastaan ilmoittautuneille. Ilmoittaudu siis mukaan!