Auringonkukkakulkue osoittaa tuen Ukrainan itsenäisyydelle, vapaudelle ja rauhalle

Ukrainan itsenäisyyspäivänä torstaina 24.8. Helsingin keskustassa järjestettävä United for peace – United for Ukraine -tapahtuma on kaikille avoin. Yliopisto on mukana yhteistyökumppanina.

Tilaisuus käynnistyy Kansalaistorilta, josta kaupunkilaisten muodostama auringonkukkakulkue lähtee liikkeelle kohti Helsingin Tuomiokirkkoa kello 18.30.

Kulkue kulkee Kansalaistorilta Mannerheimintielle, Aleksanterinkadulle ja Fabianinkadun kautta Kirkkokadulle, josta se saapuu Tuomiokirkon ylätasanteelle. Kolmen sepän patsaalta lähtien kulkue etenee Tuomiokirkolle asti hiljaisena kulkueena.

Tilaisuus huipentuu näyttävästi Tuomiokirkon portaille ja Senaatintorille, jossa on ohjelmassa puheita ja musiikkiesityksiä.

Tapahtuman juontaa toimittaja Baba Lybeck.

Auringonkukka on Ukrainan kansalliskukka. Järjestäjät toivovat, että mahdollisimman moni kantaisi tilaisuudessa mukanaan auringonkukkaa. Kukkia jaetaan myös järjestäjien toimesta Kansalaistorilla kello 18.15 alkaen ja Senaatintorilla kello 19.

Tapahtuman järjestävät Kirkko Helsingissä, Ukrainalaisten yhdistys Suomessa ry ja Mothersforpeace ry. Helsingin yliopisto ja Helsingin kaupunki ovat tapahtuman yhteistyökumppaneita.

Tarkempi ohjelma ja puhujat sekä esiintyjät julkaistaan lähempänä tapahtumaa.

Tukea yliopistoyhteisöltä

Puolitoista vuotta sitten alkanut Venäjän hyökkäyssota on vaikuttanut opiskelijoihin, tutkijoihin ja tiedeyhteisöön monin tavoin. Helsingin yliopisto ja yliopistoyhteisö ovat tukeneet ukrainalaisia opiskelijoita ja tutkijoita, jotta he voivat jatkaa tutkimustaan tai akateemisia opintojaan Suomessa.

Keväällä 2022 käynnistynyt keräys esimerkiksi tuotti yli 227 000 euroa. Summa on mahdollistanut 56 apurahaa ukrainalaisille opiskelijoille ja kolme tutkijoille.

Ukrainan kansalaiset ovat myös voineet opiskella Helsingin yliopiston avoimessa yliopistossa maksutta.

Lue lisää yliopiston ohjeistuksista ja toimista sodan aikana.