Helsingin yliopiston ja
Tutkijoita kiinnostaa, noudattaako verkkomedia valtasuhteiltaan samanlaista logiikkaa kuin perinteinen media. Valtasuhteita voivat olla esimerkiksi ehdokkaiden rahoitus, aiemmat poliittiset ydintehtävät tai saavutettu julkisuus.
– Vaikka verkkojulkisuudelle on toisinaan asetettu suuria demokraattisia toiveita, aiemman tutkimuksen perusteella valtarakenteet vaikuttavat myös tietokonevälitteiseen viestintään, sanoo tutkija Salla-Maaria Laaksonen
Keskusteluaiheiden lähteillä
Päivityksiä kertyy Twitteristä, Facebookista, Instagramista, YouTubesta, blogeista ja Suomi24-keskustelupalstalta yhteensä kymmeniätuhansia. Tietokoneen avulla niistä voidaan erottaa erilaisia keskusteluteemoja. Yksi tutkimuksen kohteista on, mistä teemat saavat alkunsa.
– Erityisen mielenkiintoista on, miten valta-asetelmat näkyvät teemojen syntymisessä ja leviämisessä, toteaa tutkija Matti Nelimarkka
Iso data on nyt pinnalla
Digivaali 2015 -hankkeessa yhteiskuntatieteellinen viestinnän ja politiikan tutkimus yhdistyy tietojenkäsittelytieteisiin ja laajojen data-aineistojen tutkimiseen. Tutkimuksen toteuttavat Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteinen HIIT sekä Helsingin yliopiston CRC. Rahoittajana on
Eduskuntavaalit järjestetään 19. huhtikuuta.
Suuria datamassoja tutkii myös Helsinki Challenge-kilpailun