On taas se aika vuodesta, kun nollan ympärillä pyörivä lämpötila, lumipyry ja kasautuvat kinokset tekevät jalankulkuväylistä liukkaita ja vaikeakulkuisia. Vaikka moni meistä jatkaa kävelyä pyryssäkin, etenkin monet ikäihmiset kärsivät muuttuvista olosuhteista.
Kävelyn houkuttelevuutta kaupungeissa pyritään parantamaan osana ilmastomuutoksen ja kasvavan liikkumattomuuden vastaista taistelua. Yksi suunnittelun tuore ihanne on niin sanottu 15 minuutin kaupunki. Se pohjautuu ajatukseen tiiviistä ja monipuolisesta kaupungista, jossa tärkeimmät palvelut ovat vartin kävelymatkan päässä kotoa. Kasvava joukko kaupunkeja Euroopassa ja muualla ovat ottaneet tavoitteen omakseen. Yksi näistä on Helsinki, jonka tuoreimmassa kaupunkistrategiassa tavoite myös vilahtaa.
Helsingin yliopiston
”Saavutettavuustutkimusta ja -suunnittelua tehdään usein keskivertoihmisen näkökulmasta ja ilman ajallisen vaihtelun huomioimista. Kaupunkeja suunnitellaan siis terveille aikuisille, jotka kulkevat hyvässä kelissä. Tämä ei välttämättä kuvaa monen ikäihmisen päivittäistä todellisuutta kovin hyvin, etenkään talvella” kertoo väitöskirjatutkija
”15 minuutin kaupunkejakin on kritisoitu tasa-arvonäkökulmien vähäisyydestä. Tähän halusimme tällä tutkimuksella pureutua” hän jatkaa.
Tutkimuksessa selvisi, että kauppojen aukiololla, eli palveluverkon tiiveydellä on pääkaupunkiseudulla selkeästi merkittävin vaikutus kävelysaavutettavuuteen. Tästä huolimatta myös iän ja talviolosuhteiden tuomat haasteet vaikuttavat. Kun saavutettavuutta tarkastellaan tyypillisin oletuksin, tilanne näyttäytyy hyvänä. Peräti 93 % väestöstä saavuttaisi lähikauppansa vartissa kävellen. Tilanne kuitenkin muuttuu, jos tarkastellaan pahinta skenaariota, eli kävelyä iäkkäämpien nopeudella tyypillisissä talviolosuhteissa ja aikaisin aamulla, jolloin palveluverkko on suppeampi. Tällöin vain 34 % väestöstä saavuttaa lähikauppansa 15 minuutissa.
”Oletuksilla on siis väliä suunnittelussa” toteaa tutkimuksen yksi kirjoittajista tutkijatohtori
Tutkijat pitävät käveltävyyden lisäämistä tärkeänä tavoitteena kestävyyden edistämisessä. Hyvää kaupunkia edistetään parhaiten lisäämällä huomioita myös heikommin liikkuvien ihmisten tarpeisiin kaupunki- ja liikennesuunnittelussa. Konkreettisesti tämä voi tarkoittaa kävelyväylien kunnossapidon priorisointia liukkauden eston ja lumenpoiston osalta, jotka ovat keskeisiä tekijöitä etenkin iäkkäämpien kävelyaktiivisuudelle.
”Tutkimus vahvistaa näkemystä lähipalveluiden tärkeydestä osana kaikille käveltävää kaupunkia” sanoo professori
Artikkeli saatavilla: Willberg, E., Fink, C., Toivonen, T., 2023. The 15-minute city for all? – Measuring individual and temporal variations in walking accessibility. Journal of Transport Geography 106, 103521.
Lisää Digital Geography Labin tutkimuksesta: