Kutsu: Ihmisen kokoista kaupunkia suunnittelemassa -webinaari 26.10.2021

Helsingin yliopiston Digital Geography Lab kutsuu lämpimästi sinut osallistumaan Ihmisen kokoista kaupunkia suunnittelemassa: oppeja tutkimuksesta ja liikennesuunnittelun arjesta -webinaariin 26. lokakuuta klo 14:00–16:00.

Webinaari on tarkoitettu niin kaupunki- ja liikennesuunnittelun ammattilaisille, tutkijoille, kuin myös kaikille kaupungeista ja liikenteestä yleisesti kiinnostuneille. Webinaari pidetään pääosin suomeksi.

Webinaari keskittyy pohtimaan, miten luoda miellyttäviä ja terveellisiä liikkumisympäristöjä kaupungeissa. Esittelemme webinaarin alkupuoliskolla tuoreita tutkimustuloksiamme sekä Helsingin seudun parhaita suunnittelukäytäntöjä. Esitysten aiheina ovat muun muassa liikkumisympäristöjen laatu sekä ihmisten liikkumisenaikainen altistuminen ympäristölle. Webinaarin toisella puoliskolla jatkamme paneelikeskustelulla, jossa kuullaan näkemyksiä siitä, miten liikennettä ja liikkumisympäristöjä voidaan tutkia ihmisenkokoisesta näkökulmasta sekä siitä, miten ihmisenkokoisuutta voidaan tuoda osaksi kaupunki- ja liikennesuunnittelua. Myös kaikki tilaisuuden osallistujat voivat ottaa osaa paneelikeskusteluun kysymysten ja kommenttien kautta.

Esittelemme tilaisuudessa myös tuoreen tilaisuuden teemaan kytkeytyvän kirjan “Transport in Human Scale Cities”, jonka ovat toimittaneet Miloš Mladenović, Tuuli Toivonen, Elias Willberg sekä Karst Geurs. Kirja Transport in Human Scale Cities on avoimesti ladattavissa.

Rekisteröidy webinaariin täyttämällä e-lomake 22.10 mennessä. Välitämme osallistumislinkin ilmoittautuneille sähköpostitse webinaaria edeltävänä päivänä.

14:00 Webinaarin avaus

14:05 Tuuli Toivonen – “Paikkatiedon avulla kohti ihmisenkokoisen kaupungin tutkimusta”

14:15 Johanna Palomäki – “Ihmisten kaupunkia ihmisten kanssa – yhteistoiminnallisen suunnittelun rakenteet Espoon yleiskaavoituksessa”

14:25 Age Poom – “Healthy travel environments for everyone: from individual route choice to just and sustainable societies”

14:35 Miloš Mladenović – “Transport in Human Scale Cities: reflections on a new open access book”

14:45 Kysymyksiä esityksistä

14:55 Tauko

15:00 Paneelikeskustelu – Ihmisen kokoista kaupunkia suunnittelemassa: oppeja tutkimuksesta ja liikennesuunnittelun arjesta. Panelisteina Marketta Kyttä, Johanna Palomäki, Sini Puntanen ja Kati Vierikko. Moderaattorina toimii väitöskirjatutkija Elias Willberg.

15:55 Tilaisuuden päätössanat

16:00 Webinaari päättyy

Esiintyjien ja panelistien esittely

Johanna Palomäki toimii suunnittelupäällikkönä Espoon kaupunkisuunnittelukeskuksessa, yleiskaavoituksessa. Hän on osallistavan suunnitellun puolestapuhuja ja tehnyt uraauurtavaa työtä edistämällä osallistavasti kerätyn tiedon vaikuttavuutta suunnittelussa.

Sini Puntanen on HSL:n Liikennejärjestelmä ja tutkimukset -osaston johtaja sekä Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen (MAL) suunnittelun projektiryhmän puheenjohtaja. Häntä kiinnostaa strategisten linjausten ja konkreettisten toimien välinen vuorovaikutus ja miten varmistetaan vaikuttavuus ihmisten arkeen.

Miloš Mladenović on liikennetekniikan apulaisprofessori Aalto-yliopistolla. Hän tutkii uusia liikennejärjestelmiä, niiden yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia vaikutuksia sekä suunnittelua tukevia työkaluja.

Marketta Kyttä on maankäytön suunnittelun ja liikennetekniikan professori Aalto-yliopistolla. Häntä kiinnostavat ihmisystävälliset kaupunkiympäristöt eri käyttäjäryhmien näkökulmista, ympäristön koettu laatu ja hyvinvointivaikutukset, koettu turvallisuus sekä osallistavat paikkatietomenetelmät.

Kati Vierikko on erikoistutkija SYKE:n ympäristöpolitiikkakeskuksessa. Hän tutkii luontopohjaisia ratkaisuja maankäytön suunnittelussa ja hallinnassa, miellyttäviä elinympäristöjä sekä kestävää liikkumista.

Age Poom on tutkijatohtori Digital Geography Lab:issa Helsingin yliopistolla. Häntä kiinnostaa ihmisten liikkuminen ja toiminnalliset alueet, kaupunkiympäristön laatu, liikkumisenaikaiset ympäristöaltistukset sekä kestävä kaupunginkehitys.

Tuuli Toivonen on geoinformatiikan professori Helsingin yliopistolla. Hänen vetämä tutkimusryhmänsä Digital Geography Lab hyödyntää isoja paikkatietoja yhteiskunnan toiminnan, kestävyyden, hyvinvoinnin sekä ihmisen ja luonnon välisten vuorovaikutusten ymmärtämiseen.

Webinaarin moderaattorina toimii väitöskirjatutkija Elias Willberg Helsingin yliopistolta Digital Geography Labista. Hän tutkii väitöskirjassaan kestävää liikkumista, liikkumisympäristöjä sekä saavutettavuutta kaupungeissa.

Webinaaria tukee Euroopan aluekehitysrahaston Urban Innovative Action – Healthy Outdoor Premises for Everyone HOPE -hanke.

Elias Willberg, elias.willberg@helsinki.fi, 0504927242

Age Poom, age.poom@helsinki.fi, 0408510646