Kaupunkiniityt vaikuttavat lupaavilta hiilensitojilta — onko nurmikonleikkuussa järkeä?

Niitty sopii myös piknikpaikaksi, väitöskirjatutkija Alexander Stelzer vakuuttaa.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2024.

Lahti tunnettiin aiemmin nimillä Business City ja Suomen Chicago. Nyt se on ainakin maailman paras paikka tutkia kaupunkinurmikkoja, väitöskirjatutkija Alexander Stelzer vakuuttaa.

— Lahden ilmasto on tutkimusta ajatellen täydellinen. Myös yhteistyö yliopiston ja kaupungin välillä on erittäin sujuvaa. Kun haluamme perustaa tutkimusalueen, meiltä kysytään, minne sen tahdomme.

Stelzer tekee tutkimusta kymmenessä puistossa eri puolilla kaupunkia. Viidenkymmenen neliömetrin laajuiset tutkimusalueet on jaettu kahtia. Toista puolta hoidetaan kuten kaupunkinurmea: sitä leikataan kerran kuussa. Toinen puoli saa rehottaa niittynä.

Stelzer tarkkailee nurmien maaperää ja siihen sitoutuneen hiilen määrää. Tätä varten nurmikon leikkuujätteet käsitellään eri paikoilla eri tavoin. Osalla ne kerätään pois, toisilla jätetään paikoilleen. Kolmansille paikoille leikkuujätettä tuodaan jopa lisää.

— Tieteen vuoksi pitää tutkia tämäkin mahdollisuus.

Ensimmäisen vuoden tulosten perusteella näyttäisi siltä, että ylimääräinen ruohosilppu näkyy hiilimittauksissa piikkinä, joka tasaantuu nopeasti. Eniten hiiltä sitoo pidemmällä aikavälillä niitty.

Niityllä voi viettää myös piknikkiä

Kenttätyö Lahdessa sujuu leppoisasti. Kaupunkilaisia kiinnostaa, mitä tutkijat tekevät, mutta he jättävät tutkimusalueet ihailtavasti rauhaan — varovat ehkä liikaakin.

— Alueilta löytyy usein kaikenlaista pientä, esimerkiksi golfpalloja ja tutteja. Ilmeisesti ihmiset eivät tohdi rikkoa tutkimusalueiden rauhaa hakeakseen niille päätyneitä tavaroita pois.

Entä miten niityt toimivat virkistyskäytössä? Stelzer tutki aiemmin myös tätä: hän teki kandityönsä Helsingin parhaista paikoista nauttia alkoholijuomia ulkosalla. Niitty toimii piknik-paikkana siinä missä nurmikin, Stelzer vakuuttaa.

— Jos katsoo kuvia suomalaisista piknikeistä 30 vuoden takaa, melkein kaikki ovat olleet niityillä. Eli mitään uutta tässä ei olisi. Vaikka punkit pelottavat monia, riski puremasta ei ole urbaanilla alueella suuri.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.

Kuka?

Maantieteilijä, väitöskirjatutkija Alexander Stelzer Helsingin yliopistosta.

Mitä?

Tutkii kaupunkinurmikkojen ja -niittyjen hiilensidontaa.

Missä?

Lahden nurmikoilla.