Kaupunkibulevardit ovat osa Helsingin yleiskaavaehdotusta, josta Helsingin kaupunginvaltuuston on tarkoitus päättää tänä syksynä. Yksi kaavaehdotuksen ajatuksista on kantakaupungin laajentaminen muuttamalla moottoritieväyliä urbaanin asumisen ja liiketoiminnan paikoiksi eli kaupunkibulevardeiksi. Yleiskaavassa varaudutaan siihen, että Helsinki kasvaa noin 860 000 asukkaan kaupungiksi vuoteen 2050 mennessä.
- Kaupungin mittakaavassa liikkumisetäisyyden lisääminen kilometristä seitsemään kilometriin johtaa noin 50-kertaiseen tilantarjontaan, sanovat aluetieteen dosentti Anssi Joutsiniemi ja kaupunkimaantieteen professori Mari Vaattovaara Helsingin yliopistosta.
He katsovat, että keskustelu kaupungin tiivistämisestä on vielä yksioikoista ja liittyy puutteelliseen ymmärrykseen tiivistämisen maantieteellisistä ulottuvuuksista.
Julkisuudessa kuluneen kevään aikana käyty vilkas keskustelu on osoittanut, että kaupunkirakenteen tiivistäminen on herkkä prosessi, joka edellyttää moniäänistä keskustelua rakentamisen sijoittamisesta sekä asumisviihtyvyyteen ja ekologiseen monimuotoisuuteen vaikuttavista tekijöistä.
Keskustelu on jatkunut Kaupunkiakatemian järjestämässä keskustelutilaisuudessa Helsingin yliopistolla tänään 4.5.2016 ja jatkuu myöhemmin parhaillaan painossa olevassa Suomen Maantieteellisen Seuran Terra-lehdessä, jonka tulevassa numerossa (128: 1) Joutsiniemi ja Vaattovaara avaavat näkemystensä taustoja.
Sosiaalisessa mediassa kaupunkibulevardeihin liittyvää keskustelua voi seurata ja käydä aihetunnisteella #kaupunkibulevardit.
Näkökulmia kaupunkibulevardeihin -seminaarin 4.5.2016 puhujat tässä.
Kaupunkiakatemia on Helsingin yliopiston, Aalto-yliopiston ja Helsingin kaupungin uudenlainen yhteistyömuoto ja -verkosto, joka yhdistää monitieteisen tutkimuksen, opetuksen ja yhteiskunnallisen vaikuttavuuden kaupunkitutkimuksen alalla.
Lisätiedot: Annina Ala-Outinen, +358 9 3103 6588, annina.alaoutinen@hel.fi
Ystävällisin terveisin
Minna Meriläinen-Tenhu, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316