Toksoplasmatartunnan yleisyys vaihtelee kissaroduittain – eniten tartuntoja persialaisilla

Helsingin yliopisto oli mukana kansainvälisessä tutkimushankkeessa, jossa selvisi, että kahdeksasta tutkitusta kissarodusta toksoplasmatartuntoja esiintyi vähiten burmilla ja eniten persialaisilla.

Toksoplasma on pieni alkueläinloinen, joka tarttuu kissoihin ja moniin muihin eläimiin muun muassa raa’an lihan välityksellä. Myös ihmiset voivat saada toksoplasmatartunnan.

Sekä ihmisillä että kissoilla valtaosa tartunnoista aiheuttaa lieviä oireita. Toksoplasma voi kuitenkin aiheuttaa vakavan sairastumisen ja olla jopa hengenvaarallinen sekä ihmisille että kissoille.

Tutkimuksessa selvitettiin toksoplasman esiintymistä yli tuhannen kissan verinäytteistä. Mukana oli kahdeksan kissarotua: pyhä birma, brittiläinen lyhytkarva, burma, korat, norjalainen metsäkissa, ocicat, persialainen ja siamilainen. Tutkimuksessa huomioitiin myös kissojen ikä ja elintavat, jotka ovat aiempien tutkimusten perusteella tunnetut toksoplasmatartunnan riskitekijät.

Kaikissa tutkituissa kahdeksassa kissarodussa todettiin kissoja, joilla oli vasta-aineita toksoplasmaa vastaan. Erot rotujen välillä olivat kuitenkin huomattavia. Persialaiskissoista 60 prosentilla todettiin vasta-aineita toksoplasmaa vastaan, kun taas burmista niitä oli alle 20 prosentilla.

Vasta-ainepositiivisuus kertoo, että kissa on kohdannut toksoplasmaloisen ja sen elimistö on muodostanut vasta-aineita sitä vastaan. Toksoplasmatartunnan saanut kissa voi erittää toksoplasman ookystia ulosteisiinsa. Ookystat ovat loisen kestomuotoja, jotka kestävät erilaisia ympäristöolosuhteita ja desinfiointiaineita, ja säilyvät pitkään hengissä isäntäelimistön ulkopuolella.

Jos tartunnan saaneen kissan ulosteita ei ookystien erittämisen aikana hävitetä asiallisesti, ne voivat levitä ulosteiden mukana ympäristöön. Siellä ne muuttuvat tartuntakykyisiksi ja säilyvät sellaisina jopa vuosia.

Muut isännät voivat saada toksoplasmatartunnan syömällä tartunnan saaneiden kissojen erittämiä ookystia tai syömällä tartuntaa kantavien eläinten lihaa riittämättömästi kypsennettynä. Lisäksi tartunta voi siirtyä ihmisillä raskauden aikana ja eläimillä tiineyden aikana suoraan jälkeläisiin.

Raaka liha on riski

– Kissa on toksoplasmaloiselle tärkeä isäntälaji. Kissanomistajilla on tärkeä rooli kissojen toksoplasmatartuntojen ehkäisemisessä: kun kissalle ei anneta raakaa lihaa eikä sen anneta metsästää, ja se ulkoilee vain valvotusti valjaissa tai tarhassa, se on hyvin suojassa toksoplasmatartunnoilta, toteaa eläinlääkäri, Helsingin yliopiston dosentti Pikka Jokelainen.

Tutkimuksen mahdollisti professori Hannes Lohen tutkimusryhmän ainutlaatuinen näytepankki, johon on kerätty verinäytteitä suomalaiskissoilta tutkimustarkoituksiin.

Lisätietoja:

Zoonoosiparasitologian dosentti, eläinlääkäri Pikka Jokelainen pikka.jokelainen@helsinki.fi

Alkuperäinen artikkeli:

Must K, Hytönen MK, Orro T, Lohi H, Jokelainen P (2017) Toxoplasma gondii seroprevalence varies by cat breed. PLoS ONE 12(9): e0184659. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0184659