Oikeustieteellisen tiedekunnan alumnitapahtuma – Oikeus terveyteen ja talouden haasteet nyt

Tervetuloa mukaan oikeustieteellisen tiedekunnan alumnitapahtumaan Tiedekulmassa 25.3.2024.

Oikeus terveyteen on kuuma peruna. Viimeaikaisessa keskustelussa ovat puhuttaneet hyvinvointialueiden vaikea talous- ja rekrytointitilanne, laiminlyönnit ikäihmisten palvelutaloissa ja hallituksen kaavailut valtiontalouden sopeuttamiseksi. Keikkalääkäreiden palkkiot ja suunnitelmat maakuntien pienten sairaaloiden alasajosta nostattavat otsikkoja ja tunteita.

Nyt on aika keskustella tästä aiheesta juristin ja talouden näkökulmasta. Toteutuuko potilaan oikeus saada hoitoa käytännössä? Mitä sille tapahtuu tulevaisuudessa? Entä millainen on yksityisten terveydenhuoltopalveluiden asema sote-uudistuksen jälkeen?

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan siitä, mikä on terveydenhuollon tilanne nyt ja lähitulevaisuudessa juristin silmin.

Aika: 25.3. kello 17–19

Paikka: Tiedekulma

Ilmoittaudu mukaan tästä.

Tilaisuuden ohjelma:

17.00 Kahvia ja pientä syötävää
17.15 Tervetuloa, dekaani Johanna Niemi, Helsingin yliopisto
17.30 Paneeli: Oikeus terveyteen ja talouden haasteet nyt. Keskustelun juontaa toimittaja Anu Partanen. Keskustelemassa:

• tutkimuspäällikkö Ilkka Haavisto (EVA)
  • julkisoikeuden professori Toomas Kotkas
  • terveysoikeuden professori Lasse Lehtonen