Yksikin alkoholiannos päivässä lisää kuolemanvaaraa

Suomessa usein käytettyjä alkoholin riskirajoja tulisi laskea. Alkoholia tulisi käyttää enintään yksi annos joka toinen päivä, paljastaa uusi suomalaistutkimus.

– Jo noin kuuden alkoholiannoksen nauttiminen viikossa nostaa merkitsevästi kuoleman riskiä. Parikymmentä annosta viikossa juovilla kuoleman riski on jo yli kaksinkertainen verrattuna vähän alkoholia nauttiviin, kertoo Helsingin yliopiston tutkija Pyry Sipilä.

Tutkimuksessa seurattiin lähes 15 000 suomalaista 24 - 60-vuotiasta kaksosta kolmenkymmenen vuoden ajan. Identtisiä kaksosia vertaamalla tutkijat osoittivat, että epäsuotuisat geenit eivät selitä runsaaseen alkoholinkäyttöön liittyvää lisääntynyttä kuoleman riskiä. Tutkimuksessa huomioitiin myös iän, sukupuolen, tupakoinnin, liikunnan, ylipainon ja sosioekonomisen aseman vaikutukset.

Nykyisin lääkäreille tarkoitetussa Käypä hoito -suosituksessa korkean riskin tasoksi määritellään naisille 20 g ja miehille 40 g puhdasta alkoholia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa noin 12 ja 24 annosta viikossa. Riskirajalla ei tarkoiteta turvarajaa, mutta riskirajan alittava käyttö voi harhaanjohtavasti vaikuttaa turvalliselta.

– Suomessa käytettyjä alkoholinkäytön riskirajoja tulisi laskea, sanoo tutkimusta johtanut professori Jaakko Kaprio.

Tutkimuksen tulosten perusteella uusimmat, vuoden 2014 kotimaiset ravitsemussuositukset ovat kohtuullisen hyvät. Niiden mukaan miesten tulisi käyttää alkoholia enintään 20 g (noin 2 annosta) ja naisten enintään 10 g (noin 1 annos) päivässä – eikä sitäkään määrää joka päivä.

– Enintään yksi annos joka toinen päivä, tutkijat tiivistävät terveyden kannalta haitattoman alkoholinkäytön.

Alkoholiannoksella tarkoitetaan 12 grammaa puhdasta alkoholia – toisin sanoen, tölkki III-olutta, lasillinen viiniä, yksi paukku väkeviä.

Tutkimuksen tulokset on julkaistu Addiction-tiedelehdessä: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/add.13152/abstract

Lisätietoja:

Tohtorikoulutettava, LL Pyry Sipilä, Helsingin yliopisto