Vyötärö kesäkuntoon hulavannetta pyörittäen?

10.6.2019
Jos lankutus ja vatsalihasrutistukset kyllästyttävät, voi keskivartaloa treenata hauskemmallakin tavalla: Helsingin yliopissa tehty tutkimus osoittaa, että painollisen hulavanteen pyöritys sulattaa tehokkaasti keskivartalon rasvaa ja lisää samalla lihasmassaa.

Hulavanteen pyöritys voi tuoda äkkiseltään mieleen Olavi Virran hulatytöt tai teiniaikojen diskot. Tällä nostalgisella lelulla on kuitenkin pitkä historia, sillä se on alun perin kehitetty tanssimuodoksi antiikin Kreikassa. Viime vuosina hulavanteesta on kehitetty aiempaa painavampia malleja, ja hulaamista harrastetaan niin ryhmäliikuntatunneilla kuin liikuntateknologiapeleissäkin.

Hulaamisen todellisia terveysvaikutuksia on nyt ensimmäisen kerran selvitetty satunnaistetussa tutkimuksessa, joka toteutettiin Helsingin yliopiston sisätautiopin professori Hannele Yki-Järvisen rasvamaksatutkimusryhmässä.

Tutkimuksessa 55 ylipainoista henkilöä satunnaistettiin ensin kuudeksi viikoksi pyörittämään 1,5 kg:n painoista hulavannetta tai kävelemään noin 10 000 askelta päivässä. Tämän jälkeen ryhmät vaihtoivat liikuntalajia seuraaviksi kuudeksi viikoksi. Kehon koostumus ja joukko aineenvaihduntaa kuvaavia laboratorioarvoja mitattiin kokeen alussa ja liikuntajaksojen lopussa.

– Hulavannetta pyörittäneillä vyötärönympärys pieneni merkittävästi kävelyyn verrattuna: päivittäisellä 13 minuutin pyörityksellä vyötärönympäryksestä lähti keskimäärin kolme senttimetriä. Lisäksi hulavannetta pyörittäneiden keskivartalon rasvamäärä pieneni ja lihasmassa kasvoi merkittävästi, kertoo Yki-Järvisen ryhmässä väitöskirjaansa tekevä LL Mari Lahelma.

Kävelyryhmällä ei vastaavia muutoksia tapahtunut. Molemmilla liikuntamuodoilla oli kuitenkin edullinen, joskin erilainen, vaikutus veren rasva-arvoihin: hulavanteen pyöritys pienensi merkittävästi huonon LDL-kolesterolin määrää, kun taas kävely lisäsi merkittävästi hyvän HDL-kolesterolin määrää. Kummassakin ryhmässä painon lasku oli vähäistä, noin puoli kiloa.

– Vyötärönympäryksen pieneneminen on merkittävä terveyttä edistävä tekijä. Tutkimuksessa hulavanteen pyörittämisellä saavutettu vyötärönympäryksen pieneneminen oli yllättävän suuri. Pelkällä laihduttamisella kolmen senttimetrin vähennys vaatisi useiden kilojen painonpudotusta, Yki-Järvinen toteaa.

Tutkimus on hyväksytty julkaistavaksi Euroopan Lihavuustutkimusyhdistyksen Obesity Facts -lehdessä.

hula hooping

Hulavanteen käytön perusidea on saada halkaisijaltaan noin metrin kokoinen vanne pysymään pyörivässä liikkeessä vyötärön ympärillä. Pyörittävä liike aktivoi lihaksia erityisesti keskivartalossa. (Kuva: H Yki-Järvinen)

 

Lisätietoja:

Tutkija, LL Mari Lahelma
Puh. 040 8455393
Sähköposti: mari.lahelma@helsinki.fi

Professori Hannele Yki-Järvinen
Puh. 050 427 1664
Sähköposti: hannele.yki-jarvinen@helsinki.fi
Yki-Järvinen Clinical Research Group

Viite: Mari Lahelma*, Sanja Sädevirta*, Susanna Lallukka-Brück, Ksenia Sevastianova, Linda Mustelin, Helena Gylling, Bonny Rockette-Wagner, Andrea M. Kriska and Hannele Yki-Järvinen. Effects of weighted hula-hooping compared to walking on abdominal fat, trunk muscularity and metabolic parameters in overweight subjects – A Randomized Controlled Study. Obesity Facts. (julkaistaan online kesäkuun 2019 aikana)
*contributed equally to this work