Vauvan suolistomikrobisto ja terveys - HELMi-hanke tutkii

Vauvan mikrobiston kehittyminen on tärkeä prosessi, jonka häiriintymisellä voi olla pitkäaikaisia terveysvaikutuksia, kuten lisääntynyt allergioiden ja autoimmuunisairauksien riski. Helsingin yliopistossa meneillään olevassa HELMi-tutkimuksessa selvitetään, miten perheen elintapa- ja ympäristötekijät muokkaavat lapsen suolistobakteeristoa ja mitkä bakteeriston piirteet liittyvät lapsen terveyteen ja hyvinvointiin.

HELMi-tutkimuksessa seurataan lapsen suolistobakteeriston kehittymistä syntymästä kaksivuotiaaksi saakka. – Haemme tutkimukseen pääkaupunkiseudulla ja kehyskunnissa asuvia suomea puhuvia perheitä, joihin syntyy vauva viimeistään toukokuussa 2017, kertoo dosentti Anne Salonen Helsingin yliopistosta. (Lisäys 3.4.2017: Rekrytointiaikaa on jatkettu, tutkimukseen voivat osallistua perheet, joiden vauva syntyy vuoden 2017 loppuun mennessä.)

Salonen täsmentää, ettei asuinpaikkakunta sinänsä rajoita osallistumista, mutta tutkimushoitajan vastaanotot ja näytteiden keräyspisteet ovat pääkaupunkiseudulla. – Pitkä matka voi perheen kannalta tehdä osallistumisesta hankalaa.

Tutkijat seuraavat lapsen bakteeriston kehitystä ulostenäytteistä, joiden ottamisesta perheet huolehtivat itse. – He saavat näytteenottoon tarvittavan välineistön ja hyvän ohjeistuksen. Pakastetut näytteet toimitetaan meille kolmesta kuuteen kuukauden välein, Salonen kertoo.

Osallistujat saavat käyttöönsä interaktiivisen sähköisen tutkimuspäiväkirjan, jota voi täyttää kätevästi älypuhelimella tai tietokoneella. Sähköisestä tutkimuspäiväkirjasta on monenlaista hyötyä. Järjestelmä muistuttaa perheitä kun on aika ottaa näyte tai täyttää kysely. Kyselylomakkeet eivät koskaan ole hukassa, eikä niitä tarvitse muistaa palautella postitse. Lisäksi kaikki vastaustallenteet jäävät perheen omaan käyttöön kattavana koosteena vauvan alkutaipaleesta.

– Tallenteet tarjoavat perheelle esimerkiksi reaaliaikaisen kirjanpidon lapsen sairasteluista ja lääkityksistä ensimmäisen kahden elinvuoden aikana, Salonen huomauttaa. Tutkimuksen loputtua perheet saavat lisäksi koosteen oman lapsen suolistomikrobiston kehityksestä.

Vasta viime vuosina on alettu ymmärtää, miten keskeinen merkitys suolistomikrobistolla on ihmisen terveydelle ja miten tärkeä prosessi vauvan mikrobiston kehitys on. Tietoa on kuitenkin toistaiseksi aivan liian vähän, Salonen sanoo.

– HELMi-tutkimuksessa etsimme uutta tietoa bakteeriston luonnollisesta kehityksestä ja terveysvaikutuksista, jotta oppisimme ymmärtämään, miten lasten bakteeriston kehitystä terveyttä ylläpitävään suuntaan voidaan tukea arkisin valinnoin.

Lisätietoa HELMi-tutkimuksesta löytyy hankkeen verkkosivuilta www.helmitutkimus.com sekä facebookista https://www.facebook.com/HELMitutkimus/

Lisätietoja:
Dosentti Anne Salonen, Helsingin yliopisto