Terveysbisnekseen vauhtia

Helsingin seudun vahvojen tiedekampusten varaan on rakenteilla terveyspääkaupunki: terveys-, bio- ja teknologiaosaajien yhteisö, jossa tutkijat ja opiskelijat työskentelevät yhdessä sairaanhoitopiirin, kaupungin ja yritysten kanssa.

Euroopan mittapuulla arvioidenkin kukoistava terveysbisneksen ja -tutkimuksen keskus. Tällaista tulevaisuutta pääkaupunkiseudulle tavoittelee Helsingin yliopisto yhdessä Helsingin kaupungin, Aalto-yliopiston sekä Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin HUSin kanssa Health Capital Helsinki -hankkeellaan (HCH).

HCH:n ajatuksena on koota yhteen terveyden ja terveydenhuollon kannalta tärkeiden alojen asiantuntijoita, tutkijoita ja yrityksiä. Samalla autetaan alan tuoreita yrittäjiä alkuun. Uuden liiketoiminnan avulla suomalaista osaamista halutaan viedä myös maailmalle — ja löytää sieltä vastavuoroisesti kansainvälisiä investoijia.

Piilaakson ja Helsingin opit

Jos kaikki etenee suunnitelmien mukaan, pääkaupunkiseudulla toimii muutaman vuoden päästä selvästi nykyistä enemmän tieteellisen tutkimuksen pohjalta ponnistavia terveysalan yrityksiä – sellaisia kuin kolme vuotta sitten Meilahden kampuksella aloittanut Blueprint Genetics (BG).

BG:n historia juontaa Kaliforniaan ja Stanfordin yliopistossa 2009-2011 jatko-opintojaan tehneen Samuel Myllykankaan tutkimuksiin. BG:n teknologiajohtajana nyt työskentelevä Myllykangas kehitti Yhdysvaltain vuosinaan uuden menetelmän sekvensointiin eli DNA:n rakenneosasten järjestyksen selvittämiseen.

‒ Alun perin tarkoitukseni oli tehdä menetelmistä nopeampia, luotettavampia ja tehokkaampia. Kaupalliset hyödyntämismahdollisuudet tulivat mieleen vasta myöhemmin.

Niin ikään Stanfordissa jatko-opintoja tehneet lääkärit Juha Koskenvuo ja Tero-Pekka Alastalo keksivät heti uudelle tekniikalle useita kliinisiä käyttötarkoituksia. Yritysidea alkoi muhia, Myllykangas kertoo.

Tiede kulkee mukana

Nyt BG on myynyt 16 eri maan yli sataan sairaalaan nopeita geenitestejä, jotka etsivät verinäytteiden DNA:sta perinnöllisiin sydän- ja verisuonitauteihin liittyviä mutaatioita. Testit tehdään BG:n laboratoriossa Meilahdessa.

Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna 1,3 miljoonaa, ja se työllistää Suomessa, Saksassa ja Yhdysvalloissa yhteensä 24 henkeä.

Tieteellinen tutkimus on yhä olennainen osa BG:n toimintaa. Yritys on tehnyt yhteistyötä Helsingin yliopiston, HUSin, Lundin yliopiston ja Karoliinisen instituutin kanssa. Myllykangas itse on Helsingin yliopiston bio- ja ympäristötieteellisen tiedekunnan dosentti.

Tutkimukseen pohjaavan yrityksen perustaminen ei Myllykankaan mukaan ole aivan yksinkertaista.

‒ Ensimmäiset liiketoimintasuunnitelmamme olivat kyhäelmiä. Katsoimme netistä mallia. Onneksi saimme mukaamme kaupallista osaamista. Toimitusjohtajamme Tommi Lehtonen tuli auttamaan rahoituksen hankkimisessa ja toiminnan kaupallistamisessa.

Yrittäminen ei ole tiedeuran loppu

Terveysalaa vauhdittamaan perustetulta terveyspääkaupunkihankkeelta Myllykangas odottaa samanlaista otetta kuin hän Stanfordin yliopistossa näki. Piilaakson korkeakoulussa opiskelijoille ja tutkijoille tähdennettiin, että kampuksella on tarjolla tukea ja käytännönläheistä opastusta yrityksen perustajille.

Myllykankaan mukaan Helsinginkin ilmapiiri on viime vuosina muuttunut myönteisen suuntaan.

‒ Enää ei ajatella, että yrittäminen olisi tieteellisen uran loppu, hän summaa.

Yhteisö on keskeinen

Terveyspääkaupunkia on luonteva rakentaa valmiiksi vahvojen tutkimuskeskittymien ympärille. Terveys-, bio- ja teknologiaosaamisen keskeiset kampukset sijaitsevat suhteellisen lähellä toisiaan Helsingin seudulla: Meilahdessa, Otaniemessä ja Viikissä.

Opiskelijoiden osallistumisen helpottamiseksi Meilahden kampukselle avataan syksyllä uusi Helsinki Think Company, ja Otaniemen ja Viikin vastaavia ympäristöjä vahvistetaan.

Esimerkiksi Kööpenhaminassa ja Bostonissa vastaavat kaupunkien, yritysten ja yliopistojen yhteistyöhankkeet ovat lähteneet nopeaan kasvuun. Useissa muissakin maissa yritykset rahoittavat akateemista tutkimusta, ja start up -yrityksiä syntyy osaksi osaajien yhteisöä.

Yliopistojen näkökulmasta hanke merkitsee samalla profiloitumista ja strategisia valintoja, Helsingin yliopiston vararehtori Keijo Hämäläinen painottaa. Helsingin yliopiston tärkein terveyspääkaupunkiin kytkeytyvä kärkihanke on Helsinki Life Science Center. Tämä rakenteilla oleva keskus tukee alan parasta tutkimusta ja kokoaa elämäntieteiden osaamista yhteen niin, että kokonaisuus on myös yritysten kannalta helposti lähestyttävä.