Terkko Health Hub rakentaa siltoja tutkimuksen ja yritystoiminnan välille

Meilahteen avautuneesta terveys- ja elämäntieteiden keskiöstä löytyy tukea kansainväliseen verkostoitumiseen ja ideoiden jatkokypsyttelyyn.

Syksyn suurten avajaisten ketju jatkuu. Tänään Meilahden kampuksella on avannut ovensa Terkko Health Hub, joka tuo Helsinkiin uudenlaisen, terveys-, lääke- ja elämäntieteiden ideoiden eteenpäinviemistä ja verkostoitumista tukevan keskuksen.

Terkko Health Hubia varten tuttu Meilahden kampuskirjaston rakennus Biomedicumin naapurissa on uudistettu kokonaan kohtaamispaikaksi opiskelijoille, tutkijoille ja muille terveys- ja elämäntieteiden ammattilaisille. Saman katon alle on mahdutettu ideakiihdyttämöjä, kasvuyrityksiä, Meilahden kampuskirjasto sekä vuokrattavissa olevia toimisto- ja tapahtumatiloja, kahvilaa unohtamatta.

Tutkimuksesta startup-yrityksiin

Helsingin yliopisto osallistuu Terkko Health Hubiin monella eri tasolla. Yliopiston kirjaston ja Helsinki Think Companyn lisäksi se on mukana muun muassa Health Capital Helsinki- eli HCH-yhteenliittymän välityksellä. Muita HCH:n jäseniä ovat Helsingin kaupunki, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS ja Aalto-yliopisto.

HCH kehittää jäsentensä muodostamaa elämäntieteiden kokonaisuutta ja auttaa sitä ideoiden tunnistamisessa ja jatkojalostamisessa. Lisäksi se luotsaa startup-yrityksiä kohti pääomasijoituskelpoisuutta.

–Tarjoamme nimenomaan tähän toimialaan keskittyvää neuvontaa tuotekehitykseen, kumppanien löytämiseen ja kaupallistamiseen, kertoo HCH:n projektitoimiston johtaja Tuula Palmén.

Helsingin yliopistolta yhteistyökumppaneina ja samalla kohderyhminä ovat terveys- ja elämäntieteiden tutkimusta tekevät Meilahden ja Viikin kampusten viisi tiedekuntaa ja HiLIFE siihen kuuluvine yksiköineen.

Tuula Palmén toivoo, että kymmenen vuoden kulutua Terkko Health Hub on kansainvälisesti tunnettu elämäntieteiden ja terveysteknologian keskittymä, joka tuottaa innovaatioita, kasvavia yrityksiä ja luo yritysyhteistyötä.

– Kun kaikki yhteistyöprosessit saadaan toimimaan, luvassa on lisääntyvää kansainvälistä kiinnostusta. Sellaisen heräämisestä on jo nyt merkkejä.

Tiloja monenlaiseen käyttöön

Terkko Health Hubista voi myös vuokrata toimisto- ja työpistetilaa. Tilat on suunnattu terveys-, lääke- ja elämäntieteiden alalla toimiville startup-yrityksille. Talosta löytyy lisäksi yksittäisiä neuvottelu- ja tapahtumatiloja, jotka ovat talon ulkopuolisille henkilöille maksullisia.

– Tällä hetkellä tiloja ovat vuokranneet Health Capital Helsingin lisäksi Disior, Sygeny Ltd, Kandidaattikustannus ja SPARK Finland. Vuokraustoiminta lähtee kunnolla käyntiin avajaisten jälkeen, toteaa Terkko Heath Hubin koordinaattori Kiira Grönroos.

___________
Terkko Health Hub avaa ovensa maanantaina 2. lokakuuta. Virallisia avajaisia vietetään 5. lokakuuta.