Runsas ruutuaika on yhteydessä lasten ylipainoon

Runsaasti ruudun ääressä aikaa viettävillä suomalaislapsilla on suurentunut ylipainoisuuden ja vyötärölihavuuden riski liikunnan määrästä huolimatta, kertoo tuore tutkimus.

Lasten ylipainon lisääntyminen on yksi maailmanlaajuisesti suurimmista terveysongelmista. Tutkimus selvitti ruutuajan ja ylipainon yhteyttä Fin-HIT -aineistolla, jossa on mukana yli 10 000 lasta ympäri Suomea. Lapset olivat 9–12 -vuotiaita.

Lapset ilmoittivat, kuinka paljon he katsovat televisio-ohjelmia ja elokuvia ruudulta ja käyttävät tietokonetta istuen kouluajan ulkopuolella. Lasten pituus, paino ja vyötärönympärys mitattiin.

Scientific Reports -lehdessä julkaistut tulokset osoittivat, että runsas ruutuaika on yhteydessä sekä ylipainoon että vyötärölihavuuteen. Tulos oli sama riippumatta lapsen iästä, sukupuolesta, äidinkielestä sekä unen ja vapaa-ajan liikunnan määrästä. Runsas televisio-ohjelmien katselu oli yhteydessä ylipainoon ja vyötärölihavuuteen myös lapsilla, jotka liikkuivat eniten.

– On huomioitava, että tämä poikkileikkaustutkimus ei kerro syy-seuraussuhteesta. Voi olla, että ylipainoiset lapset viettävät enemmän aikaa ruudun ääressä tai että runsas ruutuaika johtaa ylipainoon, tutkija Elina Engberg Helsingin yliopistosta ja Folkhälsanista sanoo.

– Tutkimuksessa ei myöskään mitattu liikunnan tehoa, vaan kysyttiin vapaa-ajan liikuntaan käytettyä aikaa. Lisätutkimuksia ruutuajan, liikunnan ja ruokavalion yhteisvaikutuksista lasten painoon tarvitaan.

Ruutuajan yhteyttä lasten vyötärölihavuuteen on aiemmin tutkittu vain vähän. Vyötärön ja pituuden suhde sekä painoindeksi kuvastavat lasten lihavuutta ja siihen liittyviä terveyshaittoja.

Tutkimus on tehty Folkhälsanin tutkimuskeskuksessa yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa.

Lisätietoja:

Tutkijatohtori Elina Engberg, Folkhälsanin tutkimuskeskus ja Helsingin yliopisto
Puh. 040 566 2341
Sähköposti: elina.engberg@helsinki.fi

Viite: Elina Engberg, Rejane Figueiredo, Trine Rounge, Elisabete Weiderpass & Heli Viljakainen. Heavy screen users are the heaviest among 10,000 children. Scientific Reports volume 9, Article number: 11158 (2019). https://doi.org/10.1038/s41598-019-46971-6