Miljoonarahoitus aivojen imusuonien tutkimukseen – suomalaistutkijat pioneereina

TIEDOTE | Jane ja Aatos Erkon säätiö on myöntänyt Helsingin yliopiston, Wihurin tutkimuslaitoksen ja Itä-Suomen yliopiston tutkijoille 1,1 miljoonan euron rahoituksen vastikään keskushermostosta löydettyjen imusuonien tutkimukseen.

Akatemiaprofessori Kari Alitalon, professori Heikki Tanilan, akatemiaprofessori Asla Pitkäsen, professori Jari Koistinahon ja akatemiaprofessori Seppo Ylä-Herttualan tutkimushanke tähtää aivokalvojen imusuonien tutkimiseen eri neurologisissa tautitiloissa, kuten Alzheimerin taudissa, aivovammoissa ja aivoinfarktissa.

Keskushermoston imusuonet ja niiden toiminnan nesteen kuljetuksessa aivoista kaulan imusolmukkeisiin kuvasivat ensimmäistä kertaa Alitalon tutkimusryhmässä työskentelevät tohtorikoulutettavat Aleksanteri Aspelund ja Salli Antila viime kesäkuussa. Samassa kuussa ilmestyi myös Antoine Louveaun ja Jonathan Kipniksen artikkeli eräiden imusuonten rakenteesta aivokalvoissa.

– Tämä yllättävä löydös ja sen tutkimiseen kehitetyt tekniikat tarjoavat mahdollisuuden selvittää, ovatko imusuonet mukana keskushermoston tautien kehittymisessä ja voidaanko imusuonia toisaalta hyödyntää näiden tautien hoidossa.
Imusuonten toiminnasta ei tiedetä vielä mitään esimerkiksi Alzheimerin taudissa, aivoinfarktissa, MS-taudissa, aivovaurioissa tai migreenissä, Alitalo ja Aspelund kertovat.

– Onnistuimme kokoamaan asiantuntijatiimin, jossa voimme jatkaa löydöksemme tutkimusta suomalaisvoimin. Useita muitakin oman alansa asiantuntijoita osallistuu hankkeeseen, ja kaikilla on tietysti myös kansainvälisiä yhteyksiä. Tavoitteena on aina, että tutkimus on vaikuttavaa ja johtaa uusiin hoitomuotoihin.

Alitalo muistuttaa, että suomalainen innovaatiotoiminta on hyvin riippuvaista siitä ketteryydestä, jolla kilpailuetua päästään hyödyntämään ja kärkihankkeita viemään eteenpäin.

– On hyvin vaikeaa löytää nopeasti rahoitusta yllättäviin löydöksiin. Jane ja Aatos Erkon säätiö osoittautui tässä suhteessa loistavaksi kumppaniksi, hän toteaa.