Luomu ja terveys

Newcastlen yliopiston tuoreen tutkimuksen mukaan luomuruoassa on runsaasti antioksidantteja ja niukasti torjunta-ainejäämiä. Professori Mikael Fogelholm muistuttaa, ettei luomuviljely itsessään taio antioksidantteja ruokaan. Terveyden kannalta on tärkeintä syödä ylimalkaan paljon kasviksia.

Newcastlen yliopiston mukaan luomuruoan antioksidanttiaktiivisuus on noin viidenneksen suurempi kuin tavanomaisesti tuotetun ruoan. Antioksidanttien pitoisuus luomuruoassa oli tutkimuksen mukaan 17–69 prosenttia suurempi.

— Periaatteessa ero on merkittävä. Toisaalta luomuruoan erot antioksidanttien määrässä ovat tavanomaista ruokaa vahvemmat juuri niissä ruoissa, joissa antioksidantteja on jo valmiiksi. Luomuviljely ei siis pysty sinänsä taikomaan lisää antioksidantteja ruokaan, ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm Helsingin yliopistosta muistuttaa.

Hyvää oloa ruokapöydässä

Luomussa on torjunta-ainejäämiä tavanomaista ruokaa vähemmän.

— Tämähän on aika loogista: koska luomuviljelyssä ei käytetä torjunta-aineita, niitä ei luomuruoasta juuri löydy, Fogelholm huomauttaa.

Uuden tutkimuksen tulokset eivät kerro luomuviljellyn ja tavanomaisesti tuotetun ruoan terveysvaikutusten eroista.

— Terveyden kannalta on tärkeämpää syödä kasviksia ylipäänsä kuin miettiä ovatko ne luomua vai eivät, Fogelholm sanoo.

On sangen harvinaista, että joku söisi vain ja ainoastaan luomuviljeltyä ruokaa.

— Vaikka luomuruoan käyttäminen on sinänsä hyvä valinta, sitä tulisi käyttää todella paljon, jotta sillä olisi merkitystä terveyden kannalta.

Luomututkimus innostaa

Fogelholm pitää Newcastlen yliopiston tutkimusta monia aiempia laajempana ja myös laadukkaampana.

— Viime vuodet ovat olleet todella aktiivisia luomututkimuksessa, ja tästä syystä alan aineistoa on kerääntynyt paljon aiempaa enemmän. Tämä lisää saadun näytön varmuutta, Fogelhom tuumii.

Jos luomu kiinnostaa, tutkimustietoa on saatavilla varsin mukavasti myös suomeksi. Luomuinstituutti on Helsingin yliopiston ja MTT:n ylläpitämä asiantuntijaverkosto, joka koordinoi kansallista luomututkimusohjelmaa. Helsingin yliopiston Ruralia-instituutti ylläpitää luomututkimuksen suomalaista tietopankkia.