Helsingin yliopisto, HUS ja Roche syventävät yhteistyötä tutkimuksessa

HUS, Helsingin yliopisto ja Roche Oy ovat solmineet sopimuksen tutkimusyhteistyön syventämisestä. Sopimus on ensimmäinen, jonka osapuolina ovat HUS ja Helsingin yliopisto yhdessä sekä kansainvälinen lääkeyhtiö.

Yliopistollisen sairaalan, yliopiston ja lääkeyhtiön yhteistyöllä tavoitellaan muun muassa tutkimuskäytänteiden kehittämistä, terveydenhuollon hoitotulosten parantamista sekä uusien tutkimusmahdollisuuksien tarjoamista lääketieteen tutkijoille ja opiskelijoille.

Helsingin yliopiston ja HUS:n yhteisellä Academic Medical Center (AMCH) -kampuksella Meilahdessa kohtaavat päivittäin huipputason lääketieteen tutkimus, opetus ja hoito. Lääkeyhtiö Roche puolestaan kehittää lääkkeitä kaikkein vaikeimpiin sairauksiin kuten syöpään.

Nyt AMCH aloittaa yhdessä Rochen kanssa laajan yhteistyön useilla lääketieteen erikoisaloilla. Prekliinistä ja kliinistä tutkimusyhteistyötä syvennetään osapuolten välillä esimerkiksi syöpätaudeissa ja neurologisissa sairauksissa.

– HUS avaa ovia yritysyhteistyön suuntaan. Yhä useammalla potilaalla tulee olla mahdollisuus osallistua kliiniseen tutkimukseen. Vain näin pystytään kehittämään turvallisia, tehokkaita ja yksilöllisiä hoitoja, HUS:n tutkimusjohtaja, professori Anne Pitkäranta toteaa.

– On paljon sellaista terveydenhuollon osaamista, jota voidaan kaupallistaa ja samalla auttaa yhä useampia potilaita. Voimme siis kääntää tutkimustietomme ja käytäntömme kohentamaan osaltaan myös kansantaloutta, huomauttaa puolestaan Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen.

Roche Oy:n toimitusjohtaja Titus Gylvin kuvaa sopimusta HUS:n ja Helsingin yliopiston kanssa erittäin merkittäväksi.

– Sopimuksen puitteissa pystymme yhdistämään voimavaramme vastausten löytämiseksi kaikkein vaikeimmissa sairauksissa. Yhteistyön syventäminen tarkoittaa sitä, että meillä on mahdollisuus aloittaa Suomessa uusia tutkimushankkeita ja kliinisiä lääketutkimuksia, joista hyötyvät suomalaiset potilaat, tutkijat ja koko terveydenhuoltojärjestelmä, Gylvin sanoo ja lisää: – Yhteistyö on myös jälleen konkreettinen esimerkki siitä, että terveysalan kasvustrategia tuottaa tuloksia.

AMCH-kampus on useilla eri mittareilla Euroopassa kymmenen parhaan ja maailmalla viidenkymmenen parhaan lääketiedeyhteisön joukossa. Myös tutkimustiedon vieminen käytäntöön potilaiden hoidossa on korkeatasoista: viimeisen kymmenen vuoden aikana HUS:ssa on tehty keskimäärin kerran viikossa sairauksien diagnostiikkaan tai potilaiden hoitoon vaikuttava uudistus, joka perustuu kampuksella tehtyyn tutkimukseen.

– Nyt haluamme ryhtyä yhdessä useiden lääkeyhtiöiden kanssa systemaattisesti etsimään uusia yhteistyömahdollisuuksia. Roche on ensimmäinen, jonka kanssa tällainen raamisopimus on pitkän valmistelun jälkeen saatu aikaan, ja olen siihen hyvin tyytyväinen, Renkonen toteaa.

Lisätietoja:

Dekaani Risto Renkonen, Helsingin yliopisto