Helsingin yliopisto, HUS ja Boehringer Ingelheim tiivistävät yhteistyötään ja solmivat raamisopimuksen

Osapuolet ovat allekirjoittaneet puitesopimuksen, jonka myötä yhteistyötä syvennetään ja monipuolistetaan. Yhteistyön avulla Meilahden kampus muun muassa vahvistaa osaamistaan varhaisen vaiheen lääketutkimuksessa ja dataan pohjautuvassa tutkimuksessa.

Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta ja HUS Helsingin yliopistollinen sairaala ovat allekirjoittaneet yhteisen puitesopimuksen kansainvälisen lääkeyhtiön Boehringer Ingelheimin kanssa.

– Jo aiemmin olemme tehneet pitkään yhteistyötä muun muassa kliinisissä potilastutkimuksissa, esimerkiksi keuhkofibroosilääkkeen kehityksessä. Uuden sopimuksen avulla tiivistämme ja monipuolistamme yhteistyötämme niin opetuksessa, koulutuksessa kuin tutkimustoiminnassakin, kertoo lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen.

Varhaisen vaiheen lääketutkimusta, satsaus myös dataan

Vahvemman yhteistyön avulla Helsingin yliopisto ja HUS voivat tehdä yhteisellä kampuksella tutkimusta aiempaa suuremmalla volyymilla: yhteistyö tuo mahdollisuuden osaamisen syventämiseen esimerkiksi varhaisen vaiheen lääketutkimuksessa, johon Boehringer Ingelheim on keskittynyt.

Yrityskumppanin kanssa on myös mahdollisuus kehittää datapohjaista tutkimusta, jota kampuksella tehdään koko ajan enemmän ja jossa Boehringer Ingelheimilla on jo ennestään paljon akateemista yhteistyötä.

Osapuolet sopivat tulevat yhteistyöprojektit puitesopimuksen yhteydessä perustetussa ohjausryhmässä.

– HUSilla ja Helsingin yliopistolla on aiemmin solmituista vastaavista raamisopimuksista ja niiden mukanaan tuomasta eteenpäin vievästä yhteistyöstä erinomaisia kokemuksia, joita varmasti syntyy myös nyt solmittavasta suhteesta Boehringer Ingelheimin kanssa, sanoo HUSin tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta.

– Puitesopimus on merkittävä askel yhteistyömme syventämisessä. Suomessa on avautumassa paljon mahdollisuuksia tutkimusrintamalla, joten yhteisellä panostuksellamme on merkitystä myös Suomen rajojen ulkopuolella, sanoo Boehringer Ingelheimin lääketieteellinen johtaja Jarmo Kaukua.

Lisätietoja:

Risto Renkonen, dekaani, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto