Helsingin ja Pekingin yliopistot käynnistivät yhteistyön syövän tutkimuksessa ja hoitojen kehittämisessä

Helsingin yliopisto ja Pekingin yliopisto ovat sopineet yhteistyöstä syövän tutkimuksen ja syöpähoitojen kehittämisen alueella.

Kymmenhenkinen ryhmä Pekingin yliopiston Health Science Centeristä ja Peking Cancer Hospitalista tapasi perjantaina 15.1. Meilahden kampuksella Helsingin yliopiston ja lääketieteellisen tiedekunnan sekä Hyksin Syöpäkeskuksen johtoa, professoreita ja ylilääkäreitä. Tapaamisen tavoitteena oli löytää syövän tutkimukseen ja hoitojen kehittämiseen liittyviä yhteistyömuotoja.

Yhteistyön mahdollisuuksia puitiin tiedeseminaarissa ja lisäksi vieraille esiteltiin tiedekunnan tutkimuslaboratorioita ja Hyksin Syöpäkeskuksen palveluja. Vieraita kiinnostivat muun muassa potilaiden uudet e-palvelut sekä palliatiivisen hoidon kehitysnäkymät.

– Tämän tapaamisen aikana yhteistyön aihioita löytyi, kertoo dekaani Risto Renkonen.

– Olemme käyneet reilun vuoden aikana jo kolmesti Pekingissä valmistelemassa tätä yhteistyöhanketta. Aluksi Pekingissä ei ollut helppoa edes päästä puhumaan oikeille henkilöille, mutta näiden valmistelevien käyntien ja henkilökohtaisten tutustumisten ansiosta saimme nyt heidät vastavierailulle.

Helsingin ja Pekingin yliopistoilla on jo ennestään ylätason sopimus yhteistyöstä, mutta nyt solmittiin lääketieteeseen liittyviä alasopimuksia.

– Tämä kattaa meillä laajasti koko Akateemisen lääketiedekeskuksen toiminnan, sillä sekä Hyksin Syöpäkeskus että lääketieteellinen tiedekunta ovat vahvasti sitoutuneet tämän toiminnan kehittämiseen. Pekingin ja Helsingin yhteistyö tulee entisestään vahvistamaan myös käynnistymässä olevaa kansallista syöpäkeskusta, Renkonen toteaa.

Tulevia yhteistyömuotoja voivat olla tutkijavaihdot puolin ja toisin kaikilla urapolun tasoilla sekä yhteiset tutkimushankkeet ja rahoituksen hakeminen.