Helsingin ja Århusin yliopistot tiivistävät yhteistyötä

Helsingin yliopiston ja Århusin yliopiston terveyden tutkimuksen tutkijakoulut ovat solmineet yhteistyösopimuksen, johon sisältyy muun muassa yhteisiä kursseja, jaettua ohjaamista ja opiskelijavaihtoa.

Helsingin ja Århusin yliopistot ovat pitkään tehneet tiivistä yhteistyötä lääketieteellisessä tutkimuksessa; tästä kertovat muun muassa viimeisten viiden vuoden aikana syntyneet 250 yhteistä julkaisua. Yhteistä tutkimusta on erityisesti syöpä- ja aivotutkimuksen sekä kansanterveyden ja kliinisen tutkimuksen aloilta.

Yliopistojen terveyden tutkimuksen tutkijakoulut, Helsingin yliopiston Doctoral School in Health Sciences (DSHealth) ja Århusin yliopiston Graduate School of Health, alkoivat tiivistää yhteistyötään kaksi vuotta sitten, ja nyt yhteistyöstä on allekirjoitettu virallinen sopimus. Tavoitteena on vahvistaa tutkijakoulutusta ja tarjota entistä laajempia mahdollisuuksia kansainväliseen liikkuvuuteen ja kansainvälisen tutkijanuran luomiseen.

– On luonnollista laajentaa yliopistojemme ennestään vahvaa yhteistyötä myös tohtorikoulutukseen, sanoo varadekaani Lise Wogensen Bach Århusin yliopistosta.

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan tutkimusdekaani, professori Hannu Sariola on tyytyväinen yhteistyön tiivistymiseen.

– Molemmat yliopistot tähtäävät kansainvälistymiseen ja korkeatasoiseen tutkimukseen, ja tämä sopimus tukee näitä pyrkimyksiä, hän toteaa.

Katso myös: Aarhus and Helsinki join forces in doctoral training