GE Healthcare lahjoitti potilasmonitoreita lääketieteen simulaatio-opetukseen

Kolmea lahjoituksena saatavaa potilasmonitoria hyödynnetään lääketieteellisen tiedekunnan simulaatio-opetuksessa.

– Simulaatioharjoituksissa tulevia lääkäreitä koulutetaan kohtaamaan käytännönläheisesti erilaisia lääketieteellisiä tilanteita, kertovat tiedekunnan Taitopajan koordinaattori Maarit Raukola ja opintoasiainkoordinaattori Minna-Maria Mattila.

– Simulaatio-opetuksen kautta opiskelijat saavat sekä itsevarmuutta käytännön toimintaan että kokemusta siitä, millaista on toimia esimerkiksi päivystysyksikön kaltaisissa tiloissa, kliininen opettaja, Taitopajan esihenkilö dosentti Otto Helve sanoo.

Potilasmonitorit ovat kehittyneet huimasti viimeisten 20 vuoden aikana, toteaa GE Healthcaren tuotekehityspäällikkö Niko Nuotio.

– On hyvä, että opetuskäytössä olevat laitteet ovat moderneja. Haluamme antaa anestesiaan ja tehohoitoon erikoistuville lääkäriopiskelijoille mahdollisuuden tutustua nykyaikaisiin leikkaussaleissa ja tehohoidossa käytettäviin laitteisiin ja saada niiden käytöstä käytännön kokemusta.

Potilasmonitorit ovat monimutkaisia kliinisiä tuotteita, jotka tekevät paljon muutakin kuin näyttävät tietoa potilaan tilasta. Sen lisäksi, että ne mittaavat yli 50 kliinistä parametria verenpaineesta ja pulssista anestesian syvyyteen ja leikkauksen aiheuttamiin kipureaktioihin, monitorit muun muassa keskustelevat tietojärjestelmien kanssa ja välittävät hälytystietoja tietoverkossa hoitohenkilökunnan tarpeisiin.

Nyt lahjoitettavissa CARESCAPE B650 -potilasvalvontamonitoreissa on mukana suomalaista insinööriosaamista.