Fermentoinnilla kasviperäisiin elintarvikkeisiin B12-vitamiinia luonnollisesti

B12-vitamiinia saadaan luontaisesti vain eläintuotteista, mutta käymisprosessin eli fermentoinnin avulla sitä voidaan tuottaa luonnollisin keinoin esimerkiksi leipään tai jogurttityyppisiin elintarvikkeisiin.

Hermoston ylläpitoon ja verisolujen muodostukseen välttämätöntä B12-vitamiinia on luontaisesti vain eläinkunnan tuotteissa. Kasvissyöjät ovatkin tähän saakka joutuneet syömään lisäravinteita tai pillereitä vitamiinintarpeensa tyydyttämiseksi.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat kuitenkin löytäneet keinon saada kasviperäisiin elintarvikkeisiin B12-vitamiinia tavanomaisia elintarvikeraaka-aineita käyttäen. Menetelmä perustuu fermentaatioon eli käymiseen ja B12-vitamiinia tuottavaan emmental-juuston Propionibacterium freudenreichii -bakteeriin.

– Kun valitaan oikeat mikrobikannat ja säädetään olosuhteet sopiviksi, bakteeri saadaan tuottamaan solujensa sisään runsaasti B12-vitamiinia, professori Vieno Piironen Helsingin yliopistosta kertoo.

Tutkimusryhmässä on otettu käyttöön menetelmä, jolla voidaan myös osoittaa, että kyseessä on varmasti ihmiselle tehokas B12-muoto.

– Osa mikrobeista nimittäin tekee ihmiselle tehotonta muotoa, ja monissa aiemmissa tutkimustuloksissa on voinut olla kysymys tästä, professori Piironen selventää.

Monenlaiset sovellukset mahdollisia

B12-vitamiinia tuottavia mikrobeja voidaan kasvattaa esimerkiksi vilja- tai härkäpapupohjaisella alustalla. Näitä alustoja voitaisiin hyödyntää erilaisten elintarvikkeiden ainesosina, vaikkapa leivässä tai jogurttityyppisissä sovelluksissa.

– Monia muitakin B-vitamiineja voidaan tuottaa fermentaation avulla. Meillä onkin tehty aiheesta useita maisterintutkielmia ja väitöskirjoja, ja lisää on tulossa. Monitieteisessä Suomen Akatemian rahoittamassa tutkimushankkeessamme olemme esimerkiksi selvittäneet perimän mittavalle joukolle Propionibacterium freudenreichii -kantoja. Tämän aineiston hyödyntäminen on oikeastaan vasta alkamassa täysimääräisesti, Vieno Piironen toteaa.

Lisätiedot: