Ex-Nokialaiset tukevat huippututkimusta

Nokia Networksin alumnit keräävät varoja maailmanluokan perustutkimuksen hyväksi. Lahjoitukseen osallistutaan myös omakustanteisen elokuvan tuotolla.

Nokia Networksin aluejohtaja Kari Ahola toimi yli kolmekymmentä vuotta puhelinjätin palveluksessa. Vuonna 2010 hän jätti yrityksen taakseen.

— Pian syntyi ajatus tuottaa matkapuhelinalaa kuvaava dokumenttielokuva noista vuosikymmenistä, jolloin matkapuhelimet valloittivat maailman, Kari Ahola sanoo.

Vuonna 2013 Ahola tarttui toimeen tuottaja-käsikirjoittajana. Jututettaviksi lupautuivat heti Jorma Nieminen, entisen Mobiran toimitusjohtaja 1970- ja 80-luvuilla sekä Kari-Pekka Wilska, Nokian keskeisiä johtajia samoilta vuosikymmeniltä ja Mobiran varatoimitusjohtaja.

Muiden merkittävien avainhaastateltavien lisäksi pitkään Suomen Telehallinnossa toiminut Matti Makkonen lähti mukaan projektiin. Suuri yleisö muistaa hänet tekstiviestin keksijänä.

— Kaikki mukaan tulleet olivat mahtavia toimialan uranuurtajia ja alan tietopankkeja, Ahola kiittää.

— Teimme työtä talkoovoimin ja päätimme heti, että jos dokumentista syntyy tuottoa, lahjoitamme sen hyväntekeväisyyteen.

Vuonna 2015 valitettavasti sekä Matti Makkonen että Jorma Nieminen menehtyivät. Matti Makkonen menehtyi syöpään, jota oli sairastanut jo liittyessään projektiin. Ahola otti dokumentinteosta hengähdystauon.

— Matin ja Jorman poismenojen vuoksi oli selvää, että teemme elokuvan tuotoilla jotakin syöpätutkimuksen eteen.

Mihin lahjoittaa tuottoja?

Viime keväänä elokuva Hyvän viestin tuojat alkoi olla valmis. Ahola soitti Kirsi Komille, joka oli aiemmin toiminut Nokia Networksin lakiasiainjohtajana.

— Tiesin Kirsin tuntevan syöpätutkijoita, olihan hän Docrates Syöpäsairaalan hallituksen puheenjohtaja. Kirsi innostui dokumentista ja lahjoitusideasta. Hänestä tuli hankkeemme todellinen kummitäti, Ahola iloitsee.

Helsingin yliopiston alumni Kirsi Komi tiesi kertoa, että yksi Helsingin yliopiston kärkitutkimusaloista on juuri syöpätutkimus ja tutkimus siellä on maailman ehdotonta huippua.

— Tämä tuli minulle erittäin miellyttävänä uutena tietona. Kun vielä yliopistojen budjeteista on viime vuosina leikattu kovalla kädellä, lahjoitus maailman parhaiden yliopistojen joukossa olevalle Helsingin yliopistolle tuntui hyvältä idealta, Ahola kertoo.

Niinpä Komi otti yhteyden yliopistoon, ja Nokia Networks Alumni Fund syntyi.

Alumnit hyvälle asialle

Keitä Nokian Networks -alumnit oikein ovat?

— Kyse on meistä Nokian verkkopuolen aiemmista  ja nykyisistäkin avainhenkilöistä. Tämä noin 250 ihmisen yhteisömme kokoontuu kerran vuodessa muistelemaan menneitä ja pitämään hauskaa, Kirsi Komi sanoo.

Tämän vuoden elokuussa järjestetylle alumnitapaamiselle Aholalla, Komilla ja Helsingin yliopistoa edustaneella Caj Haglundilla oli mukanaan tuomisia. Dokumenttielokuva Hyvän viestin tuojat ensiesitettiin, samoin Helsingin yliopiston syöpätutkimusta kuvaava dokumentti.

— Kampanjamme sai erittäin hyvän vastaanoton. Se syvensi tilaisuuden henkeä, kun iloisten jälleennäkemisten lisäksi kaikilla oli mahdollisuus toimia hyvän asian puolesta, Komi sanoo.

Keräykseen voi edelleen osallistua.

— Lämpimät kiitokset kaikille jo tähän mennessä lahjoittaneille, Komi kiittää.

Nokialaisille yliopiston valintaa lahjoituskohteeksi vahvisti huippututkimuksen lisäksi kaksi muutakin seikkaa. Ensinnäkin huippututkimukselle tehdyt lahjoitukset ovat mukana valtion vastinrahaohjelmassa, joka voi jopa nelinkertaistaa lahjoitusten vaikuttavuuden myöhemmin selviävän kertoimen mukaan. Toiseksi yksityishenkilöiden ja yhteisöjen lahjoitukset tieteelle ovat verovähennyskelpoisia.

”Hyvän viestin tuojat” on saatavilla DVD versiona Filmihullu-leffakaupan verkkomyynnistä. Digitaalinen vuokraus Elisa Viihteen kautta alkaa joulukuussa.