Cortex-palkinto Teppo Särkämölle

Euroopan neuropsykologisten yhdistysten kattojärjestö Federation of the European Societies of Neuropsychology on myöntänyt arvostetun nuoren tutkijan Cortex-palkinnon ensi kertaa suomalaistutkijalle.

Cortex-palkinto myönnetään noin kahden­ vuoden välein tutkimusuransa varhaisvaiheessa (alle 7 vuotta väitöksestä) olevalle neuropsykologian alan tutkijalle.

Vuoden 2017 palkinnon sai akatemiatutkija, dosentti Teppo Särkämö Helsingin yliopiston kognitiivisen aivotutkimuksen yksiköstä. Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun palkinnon sai suomalaistutkija. Lisäksi se myönnettiin ensimmäistä kertaa musiikin tutkimukselle kognitiivisen kuntoutuksen välineenä.

Palkitsemistilaisuus järjestettiin osana Euroopan neuropsykologien konferenssia Maastrichtissa syyskuussa. Tilaisuudessa Särkämö piti keynote-luennon aiheesta "Music for the Ageing Brain: Efficacy and Neural Mechanisms of Music in Neurological Rehabilitation."

Särkämö on tutkinut musiikin käsittelyn aivoperustaa kuvantamistutkimusten avulla sekä sitä, miten ikääntyvät aivot käsittelevät musiikkia. Musiikin kuuntelu voi tutkitusti edistää kognitiivista ja emotionaalista toipumista ja laulaminen tukea muistia ja mielialaa dementian alkuvaiheessa.

Tuoreissa tutkimushankkeessaan Särkämö tutkii kuorolaulua aivoverenkiertohäiriön aiheuttaman afasian kuntoutusmuotona sekä terveen ikääntymisen edistäjänä.

Lue lisää Särkämön tutkimuksesta: Musiikki voi edistää toipumista ja tukea muistia