Aivosairaudet – taakasta mahdollisuudeksi

Helsingin yliopistossa järjestetty Aivosairaudet-tilaisuus ideoi miten 800 miljardin euron taakka käännetään mahdollisuudeksi.

Aivosairauksien, kuten aivohalvauksen ja Alzheimerin taudin, vuosittainen kustannustaakka Euroopalle on 800 miljardia euroa. Helsingin yliopisto järjesti 12.11.2015 yhdessä Biogenin, Herantis Pharman ja Lääketeollisuus ry:n kanssa tilaisuuden, johon kutsuttiin asiantuntijoita ja päättäjiä ideoimaan konkreettisia keinoja muuttaa tämä valtava taakka mahdollisuudeksi: miten suomalaisen lääketieteen huippututkimuksen avulla voitaisiin sekä tukea kansantaloutta että auttaa potilaita?

Puhujina tilaisuudessa olivat mm. elinkeinoministeri Olli Rehn, EU-komission varapuheenjohtaja Jyrki Katainen sekä Biogenin Euroopan ja Kanadan lääketieteellinen johtaja Maha Radhakrishnan.

Tilaisuudessa tunnistettiin useita keskeisiä keinoja, joiden avulla voitaisiin lisätä lääketieteelliseen tutkimukseen liittyviä investointeja ja yritteliäisyyttä:

• Suomen tehokkaampi markkinointi poikkeuksellisen hyvänä maana tehdä useisiin aivosairauksiin liittyviä kliinisiä tutkimuksia
  • Aivosairauksien yleisen tunnettuuden lisääminen ja ilmapiirin muuttaminen suopeammaksi aivosairauksien kliinisille tutkimuksille, joita ilman meillä ei olisi nykyisiäkään hoitoja
  • Byrokratian helpottaminen, ”yhden luukun käytäntö” kliinisten tutkimuksien lupaprosessiin
  • Rahoituksen jatkuvuuden varmistaminen ydinalueilla

Tilaisuuden aikana ministeri Rehn myös totesi Suomen edistyksellisten biopankkien voivan toimia ”kliinisiä tutkimuksia tukevana kultakaivoksena Suomessa.”

EU-komissaari Katainen kannusti osallistujia hyödyntämään aktiivisesti uusia EU:n tarjoamia rahoitusmahdollisuuksia. Katainen lisäsi, että hänen henkilökohtainen tavoitteensa on maksimoida tutkimustyöhön kohdistuvan rahoituksen määrä.

– Iloitsin erityisesti positiivisesta ilmapiiristä yleisössä sekä halukkuudesta ja valmiudesta yliopistoiden ja teollisuuden yhteistyöhön myös alueellisten rajojen yli, toteaa Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani, professori Risto Renkonen. – Tämä on valtava mahdollisuus Suomelle. Ja kuten kokenut ääni yleisön joukosta totesi: nyt on aika toimia.

Lisätietoja:

Dekaani, professori Risto Renkonen, Helsingin yliopisto, puh. 02941 25111